۹ میلیارد دلار تجارت غیر نفتی در تیر ماه/صادرات ۲۴ درصد رشد کرد

سخنگوی گمرک از تجارت غیرنفتی کشور در تیرماه 11 میلیون تن به ارزش 9 میلیارد دلار خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد افزایش داشته است.

به گزارش شاخص صادرات، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرکات تجارت خارجی کشور غیرنفتی در چهارمین ماه سال جاری گفت: در تاریخ ۱۰ تیرماه، ۱۰ میلیون و ۹۹۷ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیون و ۹۴۷ میلیون دلار بین ایران و سایر طرف ها جابجا شد. طرفین تعویض شدند که علیرغم کاهش 8 درصدی وزن، از نظر ارزش 19 درصد افزایش یافت.

وی در خصوص سهم صادرات غیرنفتی کشور در تیرماه گفت: صادرات غیرنفتی کشور در این مدت یک ماهه هفت میلیون و 992 هزار تن کالای ایرانی به ارزش 4 میلیارد و 171 میلیون دلار بوده که نسبت به تیرماه 2 درصد وزنی داشته است. 1400 .و از نظر ارزش 24 درصد افزایش یافته است.

لطیفی درباره میزان واردات در چهارمین ماه سال توضیح داد: در تیرماه امسال 3 میلیون و 5 هزار تن کالا که عمدتاً کالاهای اساسی و منابع تولید و دارو است به ارزش 4 میلیارد و 776 میلیون دلار شسته شد. توسط گمرکات کشور وارد زنجیره تامین شد و گسترش یافت که نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی 26 درصد کاهش ولی از نظر ارزش 15 درصد افزایش یافت.

سخنگوی گمرک درباره 5 مقصد صادراتی ایران در تیرماه گفت: چین با خرید یک میلیارد و 403 میلیون دلار، امارات با 619 میلیون دلار، عراق با 574 میلیون دلار، ترکیه با 323 میلیون دلار و هند با خرید 143 میلیون دلار. دلار کالا از ایران 5 مقصد برتر صادرات کالاهای ایرانی در تیرماه بوده است.

وی درباره 5 کشور برتر فروش کالا به ایران توضیح داد: در چهارمین ماه سال امارات یک میلیارد و 449 میلیون دلار، چین یک میلیارد و 291 میلیون دلار، ترکیه 514 میلیون دلار و هند 347 میلیون دلار خرید کردند. این کالا از ایران بود و روسیه با فروش 205 میلیون دلاری از آلمان به عنوان پنجمین مبدأ واردات ایران پیشی گرفت.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)