صادرات به چین | لیست محصولات صادراتی

راهنمای جامع صادرات به چین ، بایدها و نبایدهای تجارت با چین

در سال های گذشته وجود یک سری اتفاقات باعث شد که روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و چین با یکدیگر به بالاترین و بهترین حد خود برسد. همین مسئله نیز باعث این شد که تجار ایرانی علاقه بیشتری به تجارت با چین و صادرات به چین پیدا کنند.

به همین منظور قصد داریم که در این مقاله، درباره صادرات به چین و موضوعات مربوط به آن بحث کنیم و اطلاعاتی کسب کنیم.

واردات و صادرات چین

برای تمامی دنیا وقتی نام چین را به زبان بیاورید، قطعا از آثار تاریخی به خصوص از دیوار بزرگ چین سخن می گویند اما در ایران، مردم چین را به کالا ها و محصولات صادراتی اش می شناسند. در گذشته ای نه چندان دور، چین از لحاظ اقتصادی به شدت کشوری ضعیف بود ولی حالا با قرار داشتن در رتبه دوم اقتصاد دنیا، تمامی خاطرات گذشته خود را به فراموشی سپرده است.

اگر شما به آمار نگاه کنید، می بینید که کشوری نیست که از چین واردات نداشته باشد و ایران هم جزو همین کشورهاست و تقریبا در صدر جدول این گروه است! اصلی ترین شریک اقتصادی ایران در طول سالیان بعد از انقلاب چین است و ایران بیش از 30% اقتصادش را با چین گره زده است؛ این یعنی ایران وابستگی اقتصادی به چین دارد و اگر روابطش با چین از بین برود، 30% اقتصاد و مراودات اقتصادی اش ضریه سختی میخورد.

دلیل همکاری ایران و چین

یکی از اصلی ترین دلایل همکاری چین و ایران در زمینه های مختلف، دشمن مشترک آن ها است. آمریکا که هم دشمن ایران و هم دشمن چین است، باعث شده که این دو کشور بیشتر از قبل به هم نزدیک شوند و ارتباط بگیرند. چین به حرف ها و تحریم های آمریکا بی توجه است و با ایران تجارت کرده و به نوعی تحریم ها را برای ایران دور می زند که این به نفع ایران است.

از کشور چین چه میدانید ؟

قبل از اینکه سراغ بحث اصلی برویم، لازم است که مقداری راجب کشور چین بدانیم و تحقیق کنیم و مردمان و نوع آداب و رسوم و فرهنگ آن ها را بشناسیم.

  • مردمان چین و فرهنگ آن ها

این ابرقدرت آسیا و دنیا، همیشه دارای جمعیت و فرهنگ گوناگون و تاثیرگذار بوده و الان نیز لقب پر جمعیت ترین کشور دنیا را از آن خود کرده است.

چین بخاطر 1.4 میلیارد جمعیت خود، باعث شده که به راحتی به عنوان یکی از قدرت های دنیا باشد و به دلیل همین جمعیت زیاد، توانسته که اقتصاد دنیا را در چنگ خود بگیرد.

در زیر به بعضی از ویزگی های مهم فرهنگی و جمعیتی کشور چین می پردازیم.

  • جمعیت: یک میلیارد و چهارصد و سی و هفت میلیون نفر (1.437.000.000)
  • دین واحد: بودایی و بدون مذهب (کمونیست)
  • تفکیک جمعیتی: 51 درصد مرد و 49 درصد زن
  • شهرهای مهم: پکن – شانگهای – شنزن – گوانگژو – ووهان و …

همانطور که در بالا اشاره کردیم، چین دارای وسیع ترین گسترش جمعیتی و فرهنگی است که اگر تاجر به آن ها دقت کند، می تواند در تجارت با چین از ان ها استفاده کرده و نتیجه مطلوب تری را بگیرد.

از کشور چین چه میدانید ؟

  • چین و اقتصاد

الان کمتر کسی است که چین را به عنوان ابر اقتصاد تاریخ نشناسند. چین در حال حاضر، در رقابت تنگاتنگی که با آمریکا دارد جایگاه دوم را برای خود تضمین کرده است. پیش بینی می شود که چین در 10 سال آینده آمریکا را پشت سر گذاشته و تبدیل به قطب اقتصاد دنیا می شود که برخی از کارشناسان بر این باورند که همین الان هم چین اول دنیاست. بر اساس داده های منتشر شده توسط دستگاه های مربوطه در سال 2018، چین در چنین وضعیتی قرار داشت:

  • نرخ بیکاری: 3.8 درصد
  • نرخ تورم: 2.4 درصد
  • تولید ناخالص: 13608 میلیارد دلار
  • مهم ترین محصولات کشاورزی: برنج – گندم – گوجه فرنگی – دانه روغنی – سیب زمینی
  • مهم ترین محثولات صنعتی: محصولات فناوری – خودرو – پارچه – مواد شیمیایی – قطعات کامپیوتری و برقی – لوکوموتیو
  • مهم ترین محصولات معدنی: سیمان – زغال سنگ – طلا – آلومینیوم – سرب – فولاد – گرافیت

صادرات به چین ؛ میزان مراودات چین با ایران و دنیا

چین توانسته با حجم بالای تجارت خود، با اکثر کشورهای دنیا تجارت داشته باشد و اینکه او با آمریکا در جنگ اقتصادی است، مانع موفقیت های اقتصادی اش نشده و جالب اینجاست که آمریکا هم یکی از مهم ترین کشورهایی است که با چین تجارت دارد.

یکی از دلایل اهمیت چین در اقتصاد دنیا، موقعیت جغرافیایی اوست. دسترسی چین به آب های آزاد و مهم تر از آن، گستردگی جغرافیایی آن باعث شده برای بسیاری از کشورها، از نظر اقتصادی جذاب باشد.

مراودات چین و ایران در این سال به شدت قدرتمند تر سال های پیش شده و تقریبا هر ایرانی یکبار از کالاهای چینی استفاده کرده است. علاوه بر آن، ایران تنها وارد کننده کالا از چین نیست بلکه با صادراتی که دارد توانسته بازار چین را هم در دست خود بگیرد.

صادرات به چین ؛ راه های ارسال محوله صاداتی به چین

چین بیشتر به کدام کشورها کالا صادر می کند؟

طبق آمارهای بدست آمده، آمریکا اصلی ترین مقصد کالاهای چینی است. در سال 2018، چین با صادرات تقریبا 20 درصدی کالاهای خود به آمریکا، بزرگترین شریک اقتصادی خود را به دنیا معرفی کرده است. به جز آمریکا، هنگ کنک، ژاپن، ویتنام، هند، هلند و تایلند جزو اصلی ترین کشورهای وارد کننده کالاهای چینی محسوب می شوند.

چین بیشتر از کدام کشورها کالا وارد می کند؟

تقریبا می توان گفت که به همان کشورهایی که چین صادرات گسترده دارد، از همان کشورها هم واردات دارد. چین در واردات، محتاج ژاپن است که این امر باعث شده مهم ترین کشور وارد کننده به چین، ژاپن باشد. بعد از ژاپن به تریبت کشورهای تایوان، آمریکا، آلمان، استرالیا، برزیل و ویتنام هستند.

میزان واردات چین از ایران چقدر است

یکی از اصلی ترین مقاصد کالاهای ایرانی برای صادرات، چین است. ایران 21.1 میلیارد دلار صادرات به چین را در سال 2018 تجربه کرده است که تقریبا یک درصد از واردات چین را به خود اختصاص داده بود.

اصلی ترین محصولات ابران در صادرات به چین

اصلی ترین محصول و یا کالایی که ایران به چین صادر می کند، نفت و سوخت های فسیلی است. چین به شدت به سوخت های فسیلی و نفت وابسته است و ایران را به عنوان اصلی ترین کشور جهت تامین منابع خود می بیند. به غیر از نفت، ایران و تاجران ایرانی محصولات دیگر را به این کشور صادر می کنند که به ترتیب می توان گفت:

  1. نفت و سوخت های فسیلی
  2. پلاستیک و محصولات پلاستیکی
  3. سنگ های معدنی
  4. مواد شیمیایی آلی
  5. خاک و سیمان و آهک و گوگرد
  6. مس
  7. میوه و مرکبات و خشکبار
  8. سرب
  9. خمیر چوب و مانند آن
  10. کاغذ و مقوا و تخته

حالا که ما متوجه نوع صادرات و واردات کشور چین شده ایم و می دانیم که به چیزهایی نیاز دارند و نیاز آن ها چیست و بازار خود را شناختیم؛

مهمترین نکات برای صادرات به چین

برای صادرات به چین باید چه کارهایی را انجام دهیم؟

  • تاسیس شرکت

اولین کاری که شما باید برای کارهای اقتصادی و رسمی  انجام دهید این است که یک شرکت معتبر را تاسیس کنید. بعد از آن شما امور مرتبط به خرید و یا تولید کالا را انجام می دهید. حال که قصد شما صادرات به چین است، بعد از ثبت شرکت خود، ادامه کارها را به این شکل انجام می دهید.

  • افتتاح حساب بانکی

شما برای تبادلات بانکی در بازارهای جهانی، نیار به حساب بانکی دارید. وقتی که قصد صادرات به چین را دارید، باید در آن کشور یک حساب بانکی برای شرکت خود احداث کنید.

  • بازاریابی

بعد از انجام کارهای فوق، باید به سراغ بازاریابی برای محصولات خود در چین بروید. چند روش وجود دارد که آن ها را توضیح می دهیم. شما می توانید به روش سنتی و قدیمی به عنوان یک تاجر ایرانی در بازارهای چین گشت زنی کنید و با جستجو خریداران خود را پیدا کنید. دومین راه، تبلیغات در سایت ها و فضای اینترنت است. شما در سایت ها و شبکه های مجازی کشور چین، شروع به تبلیغ بیزینس خود می کنید و از این راه مشتریان چینی را به طرف خود سوق می دهید. یکی دیگر از راه های بازاریابی، حضور در نمایشگاه هاست. شما با حضور یافتن در نمایشگاه های کشور چین، محصول و کالای خود را به نمایش می گذارید و فرصتی را برای خود به ارمغان می آورید. آخرین راه، استفاده از اتق بازرگانی ایران و چین است. شما با عضو شدن در اتق بازرگانی بین ایران و چین، منتظر درخواست های چینی ها و شرکت های آن ها می شوید و از این راه می توانید نیاز بازار را بشناسید و خدمات مربوط به آن را ارائه دهید.

  • صدور پیش فاکتور

بعد از اینکه شما خریدار خود را یافتید، یک پیش فاکتور از مشخصات کالای خود را به او تحویل می دهید.

  • بسته بندی

بعد از انعقاد قرارداد، کالای او را بسته بندی کرده و آماده ارسال کردن برای او می کنید.

  • اوامر گمرکی

بعد از انعقاد قرارداد، کالای او را بسته بندی کرده و آماده ارسال کردن برای او می کنید.

شما که صادرکننده کالا به حساب می آیید، باید سیف کالا را پرداخت کنید. سیف کالا یعنی قیمتی که کالا در ایران دارد، به همراه بیمه آن و بسته بندی و حمل و نقل و هزینه های مرتبط با کالا. به علاوه، خرج اولین دفتر گمرکی هم با قیمت ارز، بر روی دوش شما است.

  • مجوز صادرات

شما باید حتما مجوز های مربوطه را از ارگان های مربوطه اخذ کنید مثل وزارت صمت و بهداشت و …

  • تحویل کالا به گمرک

برای دریافت کردن اظهارنامه صارداتی ابتدا کالا را همراه با مدارک مورد نیاز به گمرک تحویل دهید.

مراحل صادرات به چین ; تحویل به گمرک

  • بیمه

شما باید شرکت های حمل و نقل بین المللی را بشناسید و بار خود را به یکی از آن ها بسپارید. بعد از با توجه به مقررات کالای خود را بیمه کنید.

  • گواهی بازرسی

یک نمایند از ایران و یک نمایند از چین با یک شرکت که وظیفه آن بازرسی است قرارداد می بندند تا گواهی بازرسی را تحویل بگیرند.

  • صدور فاکتور فروش

شما که صادرکننده محسوب می شوید، باید فاکتور فروش را صادر کنید و تایید اتاق بازرگانی را بگیرید تا مبدا و بارنامه و پروانه گمرکی چین را برای شما صادر کند. ولی الان این امر به صورت اینترنتی و آنلاین قابل انجام است و شما با مراجعه کردن به سایت اتاق بازرگانی می توانید تمامی این مراحل را انجام دهید.

  • ارسال کالا

تبریک می گوییم، شما حالا می توانید کالای خود را به مقصد چین ارسال کنید. در آخر، شرکتی با آن قرارداد حمل و نقل بسته اید، جواز خروج کالا را از شما می گیرد و کالای شما را به سمت چین به حرکت در می آورد.

کالای ما چگونه به چین فرستاده می شود؟

صادرات کالا مثل واردات آن، به شکل ها مختلفی ارسال و حمل می شود. شما با توجه به قراردادی که با طرف چینی خود بسته اید، می توانید مشخص کنید که ارسال کالا به صورت زمینی و یا هوایی و یا دریایی باشد.

چه کالاهایی پرسود تر است؟

قطعا هر تاجری به دنبال سود است و اگر سودی در کار نباشد کاری را انجام نمی دهد. شما می توانید با کالاهایی که در زیر نام برده می شوند، بیشترین سود را در فصل های مختلف سال ببرید.

  • خوراکی و تنقلات
  • صنایع دستی
  • کشاورزی و دامداری
  • مواد معدنی

 جمع بندی و سخن پایانی

چین به معنای واقعی کلمه ابرقدرت جهان و قطب اقتصادی دنیا است و با صادرات گسترده و ارزانی که دارد، توانسته تمامی بازارهای بین المللی را در مشت خود بگیرد. مراوده داشتن با چین می توان گفت بی خطر و سودمند است و تاجران زیادی هستند که با ارتباط داشتن فقط با چین، موفق شدند که هم برای خود و هم برای طرف چینی سود آفرینی کنند که اینکار باعث رونق گرفتن صادرات ایران به چین می شود. ایران از لحاظ اقتصادی به چین وابسته است و باید در امور دیگر مانند سیاست، امور نظامی و دیگر امور، خود را با چین نزدیک کند و چین را در کارهای دیگر به خود گره بزند.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)