رشد ۲۶ درصدی صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه، هند و چین


بررسی وضعیت صادرات فروردین 1401 نشان داد که صادرات ایران به 15 کشور همسایه به اضافه هند و چین 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گزارش سازمان توسعه تجارت که از داده های گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است، در فروردین ماه سال 1401 بیشترین میزان صادرات در بین کشورهای همسایه به کشورهای امارات، عراق و ترکیه بوده است. ، افغانستان و پاکستان. ارزش صادرات به امارات در اولین ماه سال جاری 668 میلیون دلار بوده که در مقایسه با 360 میلیون دلار صادرات یک ماهه به این کشور در سال گذشته، صادرات به این کشور 86 درصد افزایش داشته است.

اما صادرات به عراق در اولین ماه سال جاری نسبت به سال گذشته 2 درصد کاهش داشته است، به طوری که ارزش صادرات به عراق در اولین ماه امسال 426 میلیون دلار بوده است، در حالی که ارزش صادرات به عراق در اولین ماه سال جاری بوده است. ماه آوریل در گذشته 437 میلیون دلار بود.

در اولین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 98 درصد رشد داشت که صادرات به ترکیه در فروردین ماه امسال از 182 میلیون دلار در آخرین ماه فروردین به 361 میلیون دلار رسید. صادرات به افغانستان در ماه اول امسال 108 میلیون دالر و به پاکستان 82 میلیون دالر بوده است. صادرات ایران به چین در اولین ماه امسال یک میلیارد و 291 میلیون دلار و در اولین ماه سال 1400 در مجموع 999 میلیون دلار بوده است.

صادرات به هند 18 درصد کاهش یافت یعنی صادرات ایران به این کشور در فروردین ماه امسال از 124 میلیون دلار در اولین ماه سال گذشته به 102 میلیون دلار رسید.

در مجموع صادرات کشور به 15 کشور همسایه در اولین ماه سال جاری یک میلیارد و 291 میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات یک میلیارد و 426 میلیون دلاری به 15 کشور همسایه در اولین ماه سال گذشته، صادرات داشته است. 28 درصد افزایش یافته است.

مجموع صادرات به چین و هند در اولین ماه امسال یک میلیارد و 393 میلیون دلار و کل صادرات به 15 کشور همسایه به اضافه هند و چین در فروردین ماه امسال 3 میلیارد و 220 میلیون دلار بوده است.

بر اساس گزارش ها، مجموع صادرات کشور در اولین ماه سال یعنی فروردین ماه 3 میلیارد و 699 میلیون دلار بوده که در مقایسه با صادرات 2 میلیارد و 969 میلیون دلاری سال گذشته، صادرات کشور در فروردین ماه امسال 24 افزایش داشته است. 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل.

باید در نظر داشته باشید که صادرات به اکثر کشورهای همسایه چین و هند در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته وزن منفی داشته است.

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از اقدامات و فعالیت‌ها انجام شده و اکنون رئیس‌جمهور هدف گذاری کرده است که بتوانیم حداقل ۳۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم. 4 سال آینده و برای این منظور سیاست ها و اقدامات مطابقت.

به گفته مدیرعامل سازمان توسعه تجارت ایران، بررسی‌های سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که ما می‌توانیم حداقل 100 میلیارد دلار از کشورهای همسایه به علاوه چین و هند درآمد کسب کنیم، این بازارها قابل تصرف هستند، فقط باید تسهیل شود و دولت دخالتی نداشته باشد و هیچ مانعی وجود نداشته باشد برای تجار و صادرکنندگان ایجاد نکنید.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک، روند مثبتی را در تجارت خارجی کشور مشاهده می کنیم به طوری که تجارت غیرنفتی کشور در 4 ماهه امسال به 46 میلیون و 815 هزار تن کالا به ارزش 34 میلیون و 480 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)