راهنمای صادرات به اندونزی | مهمترین نکات و معرفی کالاهای صادراتی

صفر تا صد صادرات به اندونزی

اندونزی با دسترسی داشتن به آب های آزاد و تنوع محصول و روابط سیاسی مناسب، به یک گزینه مناسب برای صادرات به اندونزی برای تجار ایرانی تبدیل شده است که علاقه به تجارت با این کشور را دارند.

اندونزی در صدر پرجمعیت ترین کشور مسلمان در بین کشورهای دیگر قرار گرفته است با داشتن آداب و رسوم مشابه با ما می توان با ورود به بازارهای این کشور که از مهم ترین بازارهای جنوب شرق آسیا نیز به حساب می آید، به آسانی کار خود را شروع کرد و صادرات به اندونزی را گسترش داد.

همیشه تجارت با کشور اندونزی برای دیگر کشورها مفید و مناسب بوده زیرا آنان با دسترسی داشتن به آب های آزاد و مهم جهان، توانسته اند که به اقتصاد خود رونق دهند. دین اسلام هم از طریق تجارت داشتن با تاجران مسلمان به این کشور وارد شد.

اندونزی می تواند یکی از راه های ایران برای ورود به بازار کشورهای معروف به «آ سه آن» باشد که کشورهای موجود در این گروه عبارتند از مالزی – تایلند – ویتنام – سنگاپور – فیلیپین و کشورهای دیگر همان منطقه در این گروه حضور دارند.

اطلاعاتی که درباره اندونزی باید بدانید

ما سعی داریم تا شما را با بخش های مختلف اندونزی تا حدودی آشنا کنیم و ویژگی های مختلف این کشور را به شما معرفی کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اطلاعاتی که درباره اندونزی باید بدانید

اندونزی؛ جمعیت و فرهنگ


در زیر به ویژگی های فرهنگی و جمعیتی این کشور نگاهی می اندازیم:
یکی از پرجمعیت ترین کشورهای دنیا، اندونزی است. از لحاظ فرهنگی و آداب و رسوم شباهت هایی هم به ایران دارد. با این وجود ایران می تواند صادرات به اندونزی را به خصوص در بخش غذایی و کشاورزی گسترش دهد.

  • جمعیت: 272.000.000 نفر
  • زبان رسمی: اندونزیایی
  • میانگین سنی: 30 سال
  • دین: اکثریت مسلمان
  • تفکیک جمعیتی: 50 درصد مرد و 50 درصد زن
  • جمعیت روستایی: 44 درصد
  • جمعیت شهری: 56 درصد
  • اقلیت های قومی: هندو – چینی
  • شهرهای مهم: جاکارتا – سورابایا – سمارانگ – باندونگ – پالمانگ – مدان

 در این اطلاعات نکات مهمی را می توان دریافت، به عنوان مثال بخش زیادی از جمعیت اندونزی روستایی هستند، پس باید به آن توجه کرد. و یا جمعیت جوانی در این کشور وجود دارد که باید بازرگان ایرانی این مسائل را در بحث صادرات به اندونزی در نظر بگیرد.

اندونزی؛ سیاست و تاریخ

یکی از منحصر به فرد ترین مناطق دنیا، کشور اندونزی است. حتما در اخبار و رسانه های مختلف شنیده اید که این کشور سونامی های وحشتناکی را در خود می بیند و به همین بلای طبیعی مشهور است. اندونزی را جزیره های کوچک و بزرگ تشکیل داده است که جاوه بزرگترین جزیره این کشور است.

طبق این توضیحات، اندونزی عملا راه خشکی در خود ندارد و بیشتر از آب تشکیل شده است. به دلیل وجود کوه های آتشفشانی و جنگل های متعدد، انی کشور همیشه شاهد فوران آتشفشان و سونامی و طوفان های متعدد است. کشاورزی هم در این کشور رواج دارد زیرا از آب و هوای مناسبی بهره می برد.

این کشور همانند دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی، تحت استعمار کشورهای دیگر بوده. کشورهای اسپانیا و پرتغال و بعد از آن کشور هلند کشورهایی بودند که اندونزی را تحت استعمار خود قرار دادند.

بعد از پایان دوران سلطه هلندی ها در اندونزی، این کشور استقلال خود را به دست آورد. از لحاظ سیاسی هم رئیس جمهور این کشور از طریق رای گیری مردم انتخاب می شود. از لحاظ سیاسی هم روابط بسیار خوبی با کشورهای دنیا دارد.

اندونزی؛ اقتصاد

پایه اصلی اقتصاد اندونزی، کشاورزی و صنعت است. این را هم فراموش نکنیم که بخش معدنی هم در حال رشد در این کشور است. در حال حاضر دولت مردان این کشور سعی در توسعه حوزه گردشگری در این کشور هستند تا تاثیری در اقتصاد این کشور داشته باشد.

طبیعتا به دلیل جمعیت بالا این کشور، تولید ناخالص هم بالا است. اندونزی منابع نفتی محدودی را در اختیار دارد ولی نسبت به کشورهایی که در منطقه جنوب شرق آسیا وجود دارند، بیشترین تولید نفت را دارد.

در زیر شاخص های اقتصادی اندونزی را در سال 2018 مشاهده می کنیم:

  • تورم: 3.3 درصد
  • بیکاری: 5 درصد
  • تولید ناخالص: 1042 میلیارد دلار
  • تفکیک اقتصاد: کشاورزی (12.81 درصد) – صنعت (39.73 درصد) – خدمات (43.41 درصد)
  • محصولات مهم کشاورزی: میگو – کاکائو – قهوه – برنج – ادویه – تنباکو
  • محصولات مهم صنعتی: لاستیک – پوشاک – محصولات چوبی – خودرو – موتورسیکلت – سیمان – محصولات الکتریکی
  • محصولات مهم معدنی: زغال سنگ – مس – قلع

ارتباط تجاری ایران و جهان با اندونزی به چه شکل است؟

از لحاظ تجاری این کشور از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برخوردار است. به دلیل ارتباط با آب های آزاد بین المللی و بندرهای متعدد توانسته تجارت با کشور خود و دیگر کشورها را آسان کند.

اصلی ترین شرکای اقتصادی اندونزی کشورهای چین، آمریکا، ژاپن و ویتنام و دیگر کشورها هستند که طبق آمار، چین و کشورهای همسایه اندونزی نقش بیشتری در اقتصاد این کشور دارند.

نقشه بیشترین واردات اندونزیاین کشور 75 درصد نیازهای خود را از کشورهای آسیایی تامین می کند. طبیعی است که تجارت اندونزی با کشورهای همسایه خود کمتر است ولی در این سال ها افزایش خوبی را داشته است.

صادرات به اندونزی بیشتر از کدام کشورهاست؟

تامین کننده اصلی کشور اندونزی، چین است که بیش از 24 درصد از واردات به کشور اندونزی را در دست دارد که یک عدد قابل توجه است. در زیر کشورهایی که صادرات به اندونزی را تشکیل می دهند را مشاهده می کنید.

بعد از چین، کشورهای سنگاپور با 11.36 درصد، ژاپن با 9.53 درصد، تایلند با 5.8 درصد، آمریکا با 5.41 درصد، کره جنوبی با 4.82 درصد، استرالیا با 3.9 درصد، هند با 2.66 درصد و عربستان سعودی با 2.6 درصد واردات به اندونزی را تشکیل می دهند.

مهمترین مقاصد صادراتی اندونزی

صادرات از اندونزی بیشتر به کدام کشورهاست؟

به طور تقریبی همان کشورهایی که به اندونزی واردات انجام می دهند، همان کشورها هم از این کشور واردات انجام می دهند و دوباره در اینجا، کشور چین در صدر قرار دارد. چین با داشتن 15.5 درصد از کل صادرات اندونزی، باز هم بالاتر از بقیه قرار دارد.

بعد از آن کشورهایی همچون ژاپن با 1081 درصد، آمریکا با 10.25 درصد، هند با 7.62 درصد، سنگاپور با 7.21 درصد، کره جنوبی با 5.29 درصد، فیلیپین با 3.79 درصد و تایلند با 3.78 درصد از مقاصد کالاهای اندونزی به حساب می آیند.

اندونزی چه کالاهایی را وارد می کند؟

اندونزی در سال 2018 بیش از 188 میلیارد دلار واردات انجام داده که نسبت به سال 2017 بیش از 19 درصد افزایش صادرات به اندونزی را نشان می دهد. اندونزی 75 درصد از نیاز خود را در قاره آسیا تامین می کند. بعد از آن قاره اروپا با 9.5 درصد، آفریقا با 3.4 درصد و آمریکای لاتین با 2 درصد دیگر قاره های تامین کننده کالا برای اندونزی هستند.

در زیر مهم ترین کالاهایی که اندونزی برای خود تهیه می کند را مشاهده می کنید که بیش از 60 درصد از نیازهای این کشور است:

  1. نفت و سوخت های فسیلی (16.7)
  2. قطعات کامپیوتری (14.44)
  3. تجهیزات برقی (11.4)
  4. فولاد و آهن (5.4)
  5. پلاستیک و محصولات مرتبط با آن (4.9)
  6. وسایل نقلیه (4.3)
  7. مواد آلی (3.7)
  8. محصولات فلزی (2.1)
  9. غلات (2)
  10. علوفه دامی (1.6)

صادرات به اندونزی از طرف ایران

صادرات به اندونزی از طرف ایران

ایران در سال 2018 بیش از 419 میلیون دلار صادرات را به سمت کشور اندونزی داشته است. بیشترین میزان صادرات کالاهای ایرانی به اندونزی در سال 2011 بود که بیش از 1 میلیارد دلار ایران به این کشور کالا صادر کرده است.

طبق آمار منتشر شده توسط سازمان های جهانی، ایران محصولاتی همچون مشتقات نفتی و محصولات کشاورزی و معدنی را بیشتر از بقیه صادر کرده است. در لیست زیر بر اساس سازمان تجارت جهانی کالاهای ارسالی ایران به اندونزی را مشاهده می کنید:

  1. سوخت های فسیلی و مشتقات نفتی
  2. خاک و مواد معدنی مثل سیمان – گچ – آهک – گوگرد
  3. فولاد و آهن
  4. روی
  5. میوه – مرکبات – خشکبار
  6. مواد شیمیایی معدنی – فلزات گرانبها
  7. تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی
  8. مواد آلی
  9. فرش و کفپوش
  10. سبزیجات و سیب زمینی

صادرات خرما به اندونزی

آمار گمرک ایران از صادرات به اندونزی

آمار منتشر شده توسط گمرکات ایران در سال 97 هم مهم ترین محصولات و پر طرفدارترین محصولات صادرات به اندونزی را بدین شکل نشان می دهد:

  1. قیر نفت
  2. آهن – میلگرد – محصولات آهنی
  3. کربن
  4. فرش و گلیم
  5. کفپوش غیر مخملی
  6. پروپان – بوتان
  7. خرما – خشکبار
  8. سرب – گوگرد
  9. تجهیزات پزشکی و تشخیص بیماری
  10. تیزابی

باید این را هم بدانید که هر گمرک اطلاعات مخصوص به خود را دارد و این تنها خلاصه ای از کل اطلاعات ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

صادرات به اندونزی ؛ بازاریابی و تبلیغات

شما باید برای محصولات خود مشتری پیدا کنید که یکی از راه های اصلی این کار، بازاریابی و تبلیغات است. قصد داریم تا اطلاعاتی در این باره به شما ارائه دهیم.

طبق قوانین حاکم در کشور اندونزی، شما اجازه بازاریابی به طور مستقیم را ندارید و باید در این کشور حتما نمایندگی خود را تاسیس کنید. شما برای بازاریابی و انجام تبلیغات، باید از یکسری شرکت ها و افراد موجود در اندونزی کمک بگیرید. شما مجاز به تبلیغات چاپی، نمایشگاهی، روزنامه ای، مجله ای، تلویزیونی و ماهواره ای و راه های دیگر هستید. حتی می توانید از طریق سینما هم کالای خود را تبلیغ کنید!

اما بهترین راه ممکن برای ارائه تبلیغ در این دوره و زمانه، اینترنت است که ما همین راه را توصیه می کنیم.

انجمن بازاریابی اندونزی

در سال 1987، انجمن بازاریابی اندونزی شکل گرفت و تاسیس شد. وظیفه این انجمن، ارائه خدمات تبلیغاتی به شرکت ها و افرادی است که قصد تبلیغ کالای خود در اندونزی را دارند و همیشه از کارشناسان سراسر آسیا دعوت به عمل می آورد. این انجمن، متصل به فدراسیون بازاریابی آسیا است و کار این فدراسیون تبلیغ کالا و محصولات در سطح قاره آسیا است و این انجمن، تبلیغات شما را در اندونزی و آسیا را بر عهده می گیرد.

اندونزی بسیار بازار خوبی را در اختیار دارد. زیرا جمعیت بالا و جوان و قضر درآمدی متوسط رو به بلای این کشور باعث این اتفاق شده است.

مهمترین نکات درباره تجارت با اندونزی

شما برای کسب موفقیت در این بازار، باید تمامی کسب و کارهای ملیتی، ملی و حتی محلی این کشور را به خوبی بشناسید و با صادرکنندگان و بازرگانان دیگر کشورها به خصوص کشورهای جنوب شرقی آسیا بر سر بازار اندونزی رقابت کنید.

ما توصیه هایی برای شما داریم که خواندن آنها خالی از لطف نیست:

  • شما قبل از ایجاد وشکل گیری تجارت خود با اندونزی، سفرهای شخصی و متعدد به این کشور داشتهباشید تا راحت تر بتوانید بازار و مردم این کشور و همچنین ویژگی های فرهنگی اندونزی را بشناسید. در همین سفرها با تجار و فروشندگان این کشور ارتباط بگیرید و با آنان آشنا شوید. اینکار نیاز به صبر و برنامه ریزی مناسب بلند مدت دارد.
  • در قاره آسیا، شما باید برای ارتباط گیری و ایجاد تجارت، حتما به صورت حضوری در محل قرار حضور داشته باشید. اینکار بیشتر از کیفیت و قیمت محصول اهمیت دارد.
  • در نمایشگاه ها و جشنواره هایی که این کشور برای کالاهای خارجی می گذارد شرکت کنید زیرا بسیار در سطح فروش شما تاثیر گذار است.

مشاوره درباره صادرات به اندونزی

آسیا، قاره ای که ایران و کشورهای بسیار زیادی وجود دارند، می تواند بستر این باشد تا تجارت خود را با کشورهای آسیایی گسترش دهیم که اینکار مزایای زیادی همچون وجود در یک قاره و کم شدن هزینه های ارسال کالا و … دارد. پس تجارت و صادرات به اندونزی که از نظر منطقه ای یک موقعیت خاص را در اختیار دارد، بسیار مناسب و سودمند است.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)