منابع ارزشمند ارزی، گروگان کالاهای غیرضروری

[ad_1]

اصرار بر واردات گوشی های لوکس در شرایطی از سوی برخی ذی نفعان مطرح شده است که بررسی ها نشان از اهمیت اولویت بندی هزینه های ارزی برای جلوگیری از شوک های اقتصادی دارد.

به گزارش مهر بازال و بخشش واحد پول برای واردات گوشی های لوکس سالهای مورد اخیر غیر قابل انکار است و چنانکه پیداست تا کنون بدون هیچ فشار و فشاری ادامه داشته است. این در شرایطی است که محدودیت منابع ارزی و نوسانات قیمت دلار به یکی از حساس ترین اخبار اقتصادی تبدیل شده است.

در این میان حمایت برخی از دست اندرکاران (از طریق ابزارهای رسانه ای) از واردات گوشی های لوکس در حالی رو به افزایش است که در گذشته ای نه چندان دور همین تریبون ها از اشتهای سیری ناپذیر ارز در حوزه واردات تلفن همراه ابراز حیرت می کردند!

اسناد نشان می دهد با وجود عناوینی مانند «امپراتوری موبایل» و «واردات بیش از کالاهای اساسی»، تیتر اخیر «جنجال بر سر 0.01» تغییر موضع برخی رسانه ها برای توجیه واردات گوشی های لوکس را نشان می دهد.

در حالی که با استدلال هایی مانند روش جداگانه دریافت ارز برای داروها (و اقلام اساسی) از تلفن همراه، عنوان یک درصد واردات اپل از تجارت خارجی و ناتوانی در تولید در بازار داخلی به طور ضمنی واردات سنگین است. سیب پاک می شود!

اهمیت اولویت بندی هزینه های ارزی

گفتنی است تقاضا برای واردات گوشی های لوکس در شرایطی از سوی برخی مطرح می شود که بررسی ها نشان از اهمیت حفظ و اولویت بندی هزینه های ارزی برای جلوگیری از تکانه های اقتصادی در این برهه زمانی دارد.

شاهد این مدعا اقدام دولت برای حذف دلار ۴۲۰۰ دلاری با آگاهی از تنش این اقدام بود. ناگفته نماند که «نقش دولت در نقش خریدار و متقاضی» در سامانه نیما برای تامین ارز کالاهای اساسی، استدلال می کند که نحوه تامین دارو و ارز موبایلی بی ربط است. رد شد او انجام می دهد.

زمانی که درآمدهای نفتی دولت کفاف کالاهای اساسی نمی کرد!

در همین رابطه پیمان گوربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی اخیرا در تلویزیون در پاسخ به این سوال که سیاست پولی 4200 چقدر مه تورم زا بود، پاسخ داد: در سال های گذشته، عواید نفت دولتی که باید برای ارز باشد 4200 کمتر برای نیازهای کشور هزینه شد. در نتیجه بانک مرکزی ارز لازم را از بازار نیما خریداری کرد و در نتیجه پایه پولی و نقدینگی افزایش یافت.

اخیراً شمس الدین حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفته است: دولت در زمان تصویب بودجه 1400، درخواست خواهد کرد. درج کنید 8 میلیارد دلار، ارز 4200 تبدیل به مه شد. ولی مطابق با معاون اول رئیس جمهور از 15.6 میلیارد دلار ارز خبر می دهد 4200 پرداخت می شود.

وی افزود: دولت قبل در بازار آزاد ارز ۲۵ هزار تومانی خرید می کند و به وارد کننده قیمت 4200 تومان; یعنی به ازای هر دلار 21000 جلد چاپ می کرد که تاثیر مستقیم بر افزایش نقدینگی و تورم داشت.

در چنین فضایی و به دلیل اینکه مدیریت منابع ارزی یکی از اهداف طرح توزیع مجدد یارانه ها و حذف دلار است. 4200 دولت پس از اجرای این تصمیم خطر تنش های اقتصادی و اجتماعی را پذیرفت. بنابراین توجه به حجم و اولویت سایر هزینه های ارزی نه تنها عقلانی، بلکه نوعی موفقیت اجباری برای کنترل بازار ارز و جلوگیری از تکانه های اقتصادی است.

از سوی دیگر اهمیت مدیریت واردات گوشی های لوکس در کشور در تضاد است تداوم واردات گوشی های معمولی رایج نیست و از قضا درصد واردات موبایل در کشور 8 درصد ارزش واردات و فقط برند اپل 2.7 درصد است که شیطنت 1 درصدی افزایش می یابد!

در این راستا بسیاری از کارشناسان بر محدودیت منابع ارزی و اهمیت اولویت بندی واردات و برنامه ریزی برای واردات کالاهای لوکس و غیرضروری تاکید کردند و سیاست های پولی اخیر دولت را در این زمینه تفسیر و ارزیابی کردند.

32 درصد برآورد می کنند که کمتر از 7 درصد تقاضای بازار را پوشش دهد!

بررسی آمار منتشر شده در سامانه همتا نشان می دهد که واردات گوشی های موبایل اپل تنها در سال 1400 بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون دلار از منابع ارزی کشور بوده و در ازای مصرف 32 درصد ارز برای واردات موبایل بوده است. تلفن های ارائه شده این نیاز تنها 7 درصد از کل تعداد گوشی های تلفن همراه وارداتی به کشور را در سال جاری پوشش می دهد.

با این حال، موضوع در آنجا بیشتر قابل توجه است تداوم تحریم ها و محدودیت های دسترسی و انتقال منابع ارزی، در سال 1399 مبلغ 590 میلیون دلار برای واردات گوشی های اپل اختصاص یافت که این ارقام واردات اپل را 137 درصد افزایش می دهد. به لحاظ مقدار را در سال 1400 نسبت به سال 1399 نشان می دهد.

جالبتر اینکه در سال 1400 برندهای دیگر از جمله سامسونگ و شیائومی که در دسته بندی بیش از 600 دلار، آنها فقط 100 میلیون دلار تخمین زده بودند، از جمله 1.4 میلیارد دلار دلار واردات اپل بالغ بر 1.5 میلیارد دلار است واحد پول تقدیم به این کالاهای لوکس.

در این تفاسیر مسلم است که نیاز به واردات گوشی تلفن همراه ادامه خواهد داشت، اما مدیریت هزینه های ارزی به ویژه در حوزه گوشی های «لوکس» به عنوان آخرین راه حل اجتناب ناپذیر است. حال باید منتظر ماند و دید این گروه کالایی وارد خواهد شد امسال همچنین به رکورد بر اساس تقاضا واحد پول آیا هنوز ادامه دارد یا سیاستمداران می خواهند در این زمینه از انفعال خارج شوند؟

[ad_2]

منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)