فشار آمریکا برای صادرات فناوری تراشه به چین شدیدتر شد

ایالات متحده دیروز مجموعه ای از قوانین کنترل صادرات جدید را منتشر کرد که بزرگترین سازنده تراشه های حافظه رایانه چین و 30 شرکت دیگر از این کشور را به لیست شرکت های مورد تایید خود اضافه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آمریکا مدعی است که مقامات این کشور در بررسی فعالیت این شرکت ها کوتاهی کرده اند. لیست جدید شرکت های تایید نشده پس از آن منتشر شد که ایالات متحده محدودیت های جدیدی را برای صادرات فناوری به چین برای مهار پیشرفت های نظامی این کشور اعلام کرد. محدودیت های جدید شامل کاهش دسترسی به ابزارهای ساخت تراشه از سوی شرکت های چینی از جمله YMTC است.

سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه خواستار قرار گرفتن YMTC (سریعترین تولیدکننده تراشه در چین) در لیست سیاه وزارت بازرگانی شدند. دولت بایدن استدلال کرده است که این شرکت که در سال 2016 تاسیس شد، تهدیدی مستقیم برای سازندگان تراشه آمریکایی است.

دلیل اضافه شدن این شرکت‌ها به فهرست «موسسات غیرمجاز» این است که ایالات متحده نتوانست از کارخانه‌ها بازدید کند و مشخص کند که آیا می‌توان آنها را برای صادرات فناوری حساس از ایالات متحده معتبر دانست. تحقیقات ایالات متحده در مورد شرکت های چینی نیازمند تایید وزارت بازرگانی چین است.

صادرکنندگان ایالات متحده باید قبل از ارسال به شرکت های موجود در لیست “شرکت های تایید نشده” بررسی لازم را انجام دهند و ممکن است نیاز به درخواست مجوزهای اضافی داشته باشند.

بر اساس قوانین جدید دولت بایدن، اگر مقامات آمریکایی نتوانند از کارخانه‌های موجود در فهرست «موسسات مورد تایید» بازدید کنند، پس از 60 روز فرآیندهایی برای قرار دادن آنها در لیست سیاه وزارت بازرگانی انجام خواهد شد.

بر اساس کنترل صادرات منتشر شده توسط ایالات متحده، تراشه های ساخته شده با فناوری آمریکایی از ارسال در هر نقطه از جهان به چین منع خواهند شد. این قوانین که به سرعت اجرا شد، بر اساس محدودیت هایی است که طی نامه هایی به شرکت های مختلف تولید تراشه ارسال می شد.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)