افزایش ۵۰ درصدی صادرات ایران به آفریقا

محمدصادق قنادزاده گفت: در 6 ماهه اول سال 1401 ارزش صادرات ایران به قاره آفریقا 50 درصد و حجم آن بیش از 25 درصد افزایش یافت که نشان دهنده رشد تجارت با این قاره است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمدصادق کنازاده مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت در گفتگوی تلفنی با رادیو گفتگو در خصوص حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای آفریقایی گفت: در شش ماهه نخست امسال در سال، ما با کشورهای آفریقایی معادل کل صادرات سال گذشته مبادلات تجاری داشته ایم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این رشد ناشی از تورم قیمت ارز بوده یا رشد واقعی تجارت محسوب می شود؟، ادامه داد: در مورد مقایسه آمارهای سالانه، بحث تورم نیز مطرح است، اما بهتر است بگوییم. ، که در این 6 ماه ارزش صادرات ما 50 است که درصد و حجم آن بیش از 25 درصد افزایش یافته است که هر دو نشان از رشد تجارت ایران با آفریقا دارد.

علاقه دولت به دیپلماسی اقتصادی
مدیرعامل سازمان توسعه تجارت آفریقا با تاکید بر نقش دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم در این رشد خاطرنشان کرد: قطعا دیپلماسی اقتصادی رتبه اول را در رشد تجارت بین کشورها دارد. تنوع بخشی به بازارهای صادراتی نیز در دولت سیزدهم برنامه ریزی شده بود، در حالی که در گذشته برنامه مشخصی برای بازار آفریقا نداشتیم و از آن اطلاع نداشتیم.
وی همچنین درباره فعال شدن کمیسیون های مشترک ایران و سایر کشورها اظهار داشت: برخی از آنها کمیسیون ها یک دهه غیر فعال بود اما در دوره جدید این کمیسیون ها فعال شدند که برای برقراری روابط تجاری مهم است.

در دولت های قبلی، هیچ مشورتی در آفریقا وجود نداشت
شیرینی پزی وی به نقش رایزنان تجاری و اقتصادی در این رشد اشاره کرد و افزود: در دولت های گذشته در هیچ یک از کشورهای آفریقایی مشاور نداشتیم اما اکنون 2 مشاور برای حضور در آفریقا انتخاب شده اند و به زودی تعداد آنها افزایش خواهد یافت. “
وی در خصوص ایجاد مراکز تجاری نیز خاطرنشان کرد: در این برنامه بخش خصوصی به عنوان سفیر اقتصادی ایران در سایر کشورها ایجاد می شود و در نظر داریم تا پایان سال جاری این مراکز را به 10 مرکز برسانیم.
مدیرعامل سازمان توسعه تجارت آفریقا به حضور بیش از 100 هیئت تجاری از کشورهای آفریقایی در ایران در 6 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: تجارت آزاد نیز می تواند رونق داشته باشد و تجارت ما را با سایر کشورها افزایش دهد، اما متاسفانه ما ما تجارت آزاد با کشورهای آفریقایی نداریم، ما فقط با تونس قرارداد تجارت ترجیحی داریم. البته موضوع تجارت آزاد در برنامه ما گنجانده شده است.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)