تراز تجاری استان یزد مثبت است/کمرنگی صنایع دستی در سبد صادرات یزد

[ad_1]

یزد- مدیرکل گمرک استان یزد از رشد ارزش صادرات و تراز مثبت تجاری استان خبر داد.

به گزارش شاخص صادرات، محمدحسین سلمانی، بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت ایام الله دهه فجر اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۶۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار از گمرک یزد به خارج کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به لحاظ ارزش ارزی ۶ درصد و از نظر ارزش ریالی ۵۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به صادرات حدود ۹۰ قلم کالا از گمرک یزد به خارج کشور گفت: کاشی و سرامیک، مقاطع فولادی، شیشه ساختمانی و مظروف، ترکیبات کربن و مولیبدن عمده ترین کالاهای صادراتی یزد هستند.

سلمانی ادامه داد: کشورهای هدف صادراتی استان یزد عمدتاً کشورهای همسایه نظیر عراق، پاکستان، ترکیه، امارات و بعضاً کشورهای آسیای دور و اروپایی هستند.

وی با بیان اینکه نیازمند تنوع بازار و سبد کالاهای صادراتی هستیم، افزود: گمرک در این زمینه آماده ارائه تسهیلات و راهنمایی و مشاوره است.

ارزش صادرات یزد با تناژ آن تناسب ندارد

مدیرکل گمرک یزد افزود: در گذشته کالاهایی نظیر فرش ماشینی، فرش دستی، پسته و صنایع دستی در سبد کالاهای صادراتی استان پر رنگ بود اما اکنون در سبد کالاهای صادراتی یزد کالاهای حجیم با ارزش پایین قرار دارد و ارزش صادرات استان با تناژ آن متناسب نیست.

مدیرکل گمرک یزد با بیان اینکه تراز تجاری استان همواره با تفاوت چشمگیری مثبت بوده است، افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۱۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار از گمرک یزد به کشور وارد شده است.

وی تاکید کرد: بخشی از کالاهای صادراتی و وارداتی استان از سایر گمرکات کشور ترخیص می‌شود که در این زمینه می‌توان به صادرات محصولات گلخانه‌ای تولیدی استان از گمرکات مستقر در مرزهای شمالی اشاره کرد.

مواد اولیه و ماشین آلات عمده‌ترین کالاهای وارداتی استان یزد

سلمانی با اشاره به اینکه مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید عمده ترین کالاهای وارداتی استان هستند، عنوان کرد: واردات استان کاملاً در اختیار تولید، اشتغال و صادرات است و امکان ورود موقت مواد اولیه بدون حقوق و عوارض و استرداد حقوق و عوارض گمرکی از رویه‌های مهم گمرک یزد است.

مدیرکل گمرک یزد ادامه داد: مواد اولیه در ورود موقت با ارائه تضمین بدون حقوق و عوارض به کشور وارد می‌شود و محصول تولیدی پس از تکمیل، تعمیر یا فرآوری به خارج از کشور صادر می‌شود.

مدیرکل گمرک یزد عنوان کرد: درآمد گمرک استان در ۱۰ ماهه امسال به بیش از ۹ هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۷.۳ هزار میلیارد ریال ثبت شده است.

[ad_2]

منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)