مرزهای کرمانشاه مقصد صادرات و واردات کالا به کشور عراق

کرمانشاه- رئیس گمرک کرمانشاه با تشریح عملکرد گمرکات استان در سال های اخیر گفت: مرزهای کرمانشاه مقصد صادرات و واردات کالا برای کشور عراق است.

علی اصغر عباس زاده در گفتگو با شاخص صادرات با اشاره به بررسی حجم مبادلات کالا با کشور عراق اظهار داشت: گمرک پرویژان با یک میلیارد و 685 میلیون دلار کالا در سال 99 رتبه نخست صادرات به عراق را دارد که در سال 1400 این میزان صادرات 39 درصد کاهش داشته و تنها یک میلیارد و 22 میلیون دلار کالا صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه گمرک پرویزخان در سال 1400 پس از مرز مهران به رتبه دوم رسیده بود، افزود: در سال 1401 کالاها با 971 میلیون و 533 هزار دلار در رتبه دوم قرار داشتند اما نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش داشته اند.

رئیس گمرک استان کرمانشاه تصریح کرد: مرز پرویزخان با وجود کاهش صادرات و مبادلات در 2 سال اخیر همچنان مرز بسیار مهمی است که 15 درصد صادرات کشور به عراق از طریق این مرز انجام می شود.

عباس زاده با اشاره به اینکه پایانه مرزی خسروی برای دومین سال متوالی شاهد افزایش صادرات به عراق بوده است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، مرز خسروی به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا یکی از قدیمی ترین مرزهای ایجاد شده در سال 1398 است. ویروس و سختگیری بخش عربی عراق تنها 113 میلیون دلار صادرات داشت.

وی ادامه داد: اما در سال 1400 حجم صادرات خسروی به 687 میلیون دلار رسید و با افزایش 507 درصدی مواجه شد و به همین دلیل در رتبه چهارم قرار گرفت.

رئیس گمرکات استان کرمانشاه بیان کرد: در سال 1401 بالغ بر 793 میلیون و 922 هزار دلار کالا از مرز خسروی به کشور عراق صادر شده که نسبت به سال 1400 از نظر ارزشی 16 درصد افزایش داشته است.

عباس زاده با تاکید بر کاهش صادرات از طریق برخی از مرزهای کرمانشاه، گفت: یکی دیگر از مرزهای صادراتی استان کرمانشاه، مرز سومار است که با وجود نزدیک ترین مبادلات کشور به بغداد، یکی از معدود مرزهای همجوار با بخش عربی عراق است. که در سال 1401 تمایل به کاهش داشت.

وی گفت: مرز سومار در سال 1398 تنها 93 میلیون دلار صادرات داشته و در سال 1400 این حجم صادرات با 466 درصد افزایش به 530 میلیون دلار رسیده است.

رئیس گمرکات استان کرمانشاه با ابراز امیدواری از حفظ روند مثبت حجم صادرات سومار گفت: صادرات در این مرز در سال 1401 به 491 میلیون دلار رسید و به افت هفت درصدی عملکرد صادرات رسید که در رتبه ششم ادامه یافت.

عباس زاده افزود: همچنین شیخ صالح بازارچه در سال 1401 با 9 درصد کاهش نسبت به سال گذشته 370 میلیون دلار صادرات داشته و در رتبه هشتم قرار گرفته است.

وی به کاهش صادرات و رتبه نامطلوب مرز شوشمی پاوه اشاره کرد و ادامه داد: در سال 1401 این مرز 45 میلیون و 472 هزار دلار صادرات داشت که نسبت به سال گذشته با حدود 6 درصد کاهش در رتبه آخر قرار گرفت.

عباس زاده در پایان روند کاهشی صادرات به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه را یادآور شد: یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی و صادرات در مناطق مرزی نزدیکی به بخش عربی است اما بر اساس آخرین مقایسه و افزایش چشمگیر آن. در مرزهای فعال در استان ها در همسایگی با وجود زیرساخت های مناسب، اثربخشی حکمرانی و ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه وجود دارد.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)