بندر شهید رجایی؛ شاهراه تجاری با کمترین نقش در واردات کالاهای اساسی
با وجود موقعیت استراتژیک ، سهم بندر شهید رجائی در واردات کالاهای اساسی تنها حدود 2 ٪ است و بار اصلی این کالاها از بندر امام هومینی با 5 ٪ سهم بیشتر است.
به گفته شاخص صادرات ، بندر شهید رجا در بندر عباس ، به عنوان بزرگترین و مدرن ترین بندر تجاری در ایران ، نقش مهمی در واردات و صادرات کالاها به کشور دارد. با توجه به موقعیت استراتژیک بندر در نزدیکی تنگه هورموز و اتصال به شبکه های راه آهن و حمل و نقل جاده ای ، هرگونه وقفه در عملکرد آن می تواند تأثیرات عمده ای بر زنجیره تأمین در کشور داشته باشد.
ارتباط مستقیم با شبکه راه آهن و جاده ای کشور ، نزدیکی به تنگه هورموز و ظرفیت حمل و نقل بالا ، بندر شهید رجا را برای بزرگراه تجارت منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران حیاتی کرد. با اسکله های تخصصی و تجهیزات پیشرفته ، این یکی از مهمترین نکات استراتژیک در سیاست های کلان اقتصادی و توسعه کشور است.
همانطور که گفته شد ، بندر شهید رجا ، به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین بندر تجاری در ایران ، سهم بسزایی در حمل و نقل کالا در کشور داشته است. این بندر با بیش از 5 ٪ عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور ، نقش اساسی در تجارت خارجی ایران دارد. با این حال ، یک بررسی رسمی از آمار نشان می دهد که سهم بندر شهید رجائی در واردات کالاهای اساسی بسیار کمی وجود دارد.
این تناقض بین موقعیت استراتژیک بندر و سهم کم آن در تحویل کالاهای اساسی پس از حادثه انفجار سایت ، زمان زیادی است. انبار ظروف از این بندر این موضوع در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به یک موضوع داغ تبدیل شده است.
روز شنبه 9 مه ، این بندر مهم شاهد انفجار وحشتناکی بود که برای جان اتفاق افتاد. ضرر و مصدومیت منجر به صدها نفر شد. این حادثه حوالی ظهر در منطقه بندر شهید رجا اتفاق افتاد آیا می دانید در محل انبار گزارش شده است که ظروف در نقطه انفجار حاوی ظروف حاوی کالاهای اساسی نیستند. از آنجا که بیشتر کالاهای اصلی وارد کشور فله می شوند و سایت بندر سینا عمدتاً به کالاهای کانتینر اختصاص می یابد.
با توجه به نقش اصلی بندر شهید رجائی در زنجیره تأمین ، نگرانی ها دور پیامدهای اقتصادی این حادثه رخ داده است. وقفه های احتمالی در فرآیند صادرات و واردات ، افزایش هزینه های لجستیک ، کند شدن زنجیره تأمین و کاهش ظرفیت ترانزیت کشور از جمله پیامدهای احتمالی این حادثه است.
5 ٪ سهم کالاهای اصلی از بندر شهید رجا
اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که طبق آداب و رسوم جمهوری اسلامی ایران ، آداب و رسوم جمهوری اسلامی ایران سهم بندر شهید رجائی از کل واردات کالاهای اساسی فقط 2 ٪ استبیش از 5 ٪ از واردات کالاهای اساسی در کشور از طریق بندر امام هومینی ساخته شده است.
بر اساس سال گذشته ، این گزارش بیش از 5 میلیون تن کالای اصلی وارد کشور شد و تنها 2 میلیون تن به آداب و رسوم شهید رجا اختصاص یافت.
بندر امام هومینی واردات اصلی بنادر کالاهای اساسی است
به منظور بررسی روند کالاهای اصلی کشور به دلیل حادثه انفجار بندر عباس ، عباس حج ابراهیم ، متخصص ارشد حمل در گفتگو با Mehr Reporter ، دریایی از کالاهایی که به عنوان کالاهای مصرفی به مردم وارد می شوند ، عمدتا قلدر آنها وارد بنادر می شوند و بندر امام هومینی به عنوان بندر اصلی برای واردات کالاهای فله شناخته می شود. شهید رجائی و بندر شهید باهون حدود یک سوم تقسیم کالاهای اساسی در واردات داشته باشید.
او با گفتن این حرف گفت سهم بندر شهید رجائی در واردات کالا حدود 2 تا 5 درصد استوی گفت: “بیشتر کالاهای اصلی از بندر امام هومینی تهیه می شوند.” برخی از کالاهای اساسی وارد مواد اولیه یا کالاهای خط میانی هستند که از طریق ظروف وارد درگاه ها می شوند. این نوع کالاها معمولاً به پردازش نیاز دارند و می توانند وارد بندر شهید رجا شوند.
بندر شهید رجا را متوقف کنید. زنگ هشدار برای افزایش قیمت نهایی کالاها
حاج ابراهیم گفت: نمی توان گفت همه کالاهای اساسی قلدر آنها وارد کشور می شوند. برخی از این کالاها مانند کنسرو یا مواد اولیه از طریق ظرفی که نیاز به فرآیندها دارد وارد می شوند. نباید در نظر گرفت که اگر ظروف مختل شوند ، این مشکلی نیست. تا زمانی که آنها تجاری باشند و در ماه های آینده روی بازار تأثیر بگذارند.
نیاز به تشکیل دفتر مرکزی بحران لجستیک دارد. در مقابل تجارت ایران روبرو شد
این کارشناس حمل و نقل دریایی ادامه داد: “نکته اصلی این است که گمرک و بندر باید برای از سرگیری فعالیت های خود در طی 2 تا 5 روز آینده اقدام کنند.” برای ایجاد یک دفتر مرکزی بحران لجستیک در بنادر و آداب و رسوم که قدرت ویژه ای برای مدیریت بحران دارند. صندلی باید بدون نیاز به بوروکراسی اداری پیچیده ، اقدامات لازم را انجام دهد. در غیر این صورت ، متوقف کردن فعالیت های بنادر و آداب و رسوم و عدم عملکرد بنادر در بنادر می تواند باعث خسارت میلیاردها دلار شود.
تغییر مسیر کشتی های ایرانی به بنادر خارجی ؛ باعث آسیب خواهد شد
وی افزود: کشتی ها ممکن است نیاز به تغییر مسیر خود داشته و کالاها را به بنادر دیگر مانند جبل علی منتقل کنند که منجر به هزینه های اضافی برای صاحب کالاها از جمله هزینه های ذخیره سازی و حمل و نقل خواهد شد. این بحران علاوه بر خسارت مالی به تجهیزات بندری و پایانه های کانتینر ، که برخی از آنها بسیار گران است ، به ویژه برای کارگران و متخصصان متخصص ، می تواند منجر به صدمات جدی شود که ارزیابی آنها غیرممکن است.
کارمند گفت: “تصور می کنیم که می توانیم از درگاه ها برای ذخیره و حمل هر کالایی استفاده کنیم ، نادرست است.” کالاهای خطرناک معمولاً باید در مکان های خاص ذخیره شوند ، اما وزن انفجار و آتش سوزی ناشی از برخی از این کالاها می تواند تأثیر گسترده ای بر سایر کالاها داشته باشد.
وی تأکید کرد: لازم به ذکر است که هرگونه سهل انگاری در حفظ این کالاها می تواند باعث بروز حوادث جدی شود. این بحران به وضوح نشان می دهد که تدارکات و عملیات بندری برای شارژ با کالاهای مختلفی که ممکن است خطراتی از قبیل انفجار ، آتش سوزی و تخریب داشته باشد باید کنترل بیشتری داشته باشد.
وی گفت: حمل و نقل کشتی ها ، کاهش حمل و نقل ، حمل و نقل کالا یا استفاده از بنادر در منطقه باعث افزایش هزینه محصولات و کالاها می شود و ما در ماه های آینده شاهد کاهش شدید اقتصادی خواهیم بود. حتی در چند روز گذشته ، دیروز تا به امروز ، ما شاهد افزایش قیمت ارز و طلا هستیم که مطمئناً در ماه های آینده تأثیر زیادی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.
حاج ابراچیمی گفت: دور واردات کالاهای اساسی باید گفته شود که اگر این کالاها فله باشد ، حدود 2 تا 5 درصد از آنها دچار مشکل می شوند ، زیرا بارهای فله معمولاً به بندر امام هومینی وارد می شوند و تنها بخش کوچکی از بندر چاباهار و بنادر دیگر مانند بوشر. بندر امام هومینی بندر اصلی کشور برای واردات غلات ، کودها ، فسفات ها و سایر کالاهای فله با ظرفیت کشتی ها از 6000 تا 6000 تن است.
وی ادامه داد: قسمت اصلی بندر شهید رجائی این در حمل و نقل ظروف و کالاهای تجاری است و تعلیق فعالیت آن در میان مدت بر همه کالاها تأثیر خواهد گذاشت. امیدوارم که ایمنی و برنامه ریزی لجستیک بندر و مدیریت بحران برای به حداقل رساندن آسیب در آینده طراحی شود. اگرچه غیرممکن نیست ، با نظارت بر استانداردها می توان صدمات را کاهش داد.
این متخصص حمل دریا خاطرنشان كرد: با توجه به دو روز پس از حادثه ، هنوز آمار دقیقی در مورد میزان تجهیزات ، انبارها و ماشین ها وجود ندارد ، اما تصاویر موجود نشان می دهد كه بسیاری از ساختمانهای اداری آسیب دیده اند. با توجه به ساختارهای فیزیکی ، پایانه های کانتینر ، به ویژه چندین پایانه خاص ، تقریباً برای تعمیرات اساسی نابود شده یا لازم هستند.
وی گفت: اگرچه هنوز آمار گزارش نشده است. بر اساس مشاهدات اولیه ، صدها تا هزاران وسیله نقلیه ، از جمله کامیون های سنگین ، قربانیان و جرثقیل ، آسیب دیده اند که می تواند ماه ها طول بکشد تا به چرخه اقتصادی برگردد. حتی برخی از تجهیزات با بسیاری از میلیون قیمت می توانند برای یک تا دو سال از آن استفاده کنند.
حاج ابراچیمی گفت: بندر شهید رجا کار خود را دقیق تر و ساده تر از سایر بنادر انجام می دهد ، اما در بعضی از قسمت ها این ممکن است دانش آموز باشد و بر سایر بخش ها تأثیر بگذارد.
2 ٪ تأثیر منفی بر فعالیت درگاه و گمرک
وی گفت: با انجام فعالیت های مختلف در بنادر ، سیستم بندری کاملاً بسته نیست. با این حال ، بخش های مهم اقتصادی که تأثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور دارند ، مطمئناً تحت تأثیر قرار می گیرند. با اطلاعات محدودی که در 7 روز گذشته دریافت شده است ، انتظار می رود حداقل بین 2 تا 5 روز آینده تأثیر منفی اقتصادی در گردش کالاها ، حمل و نقل کامیون ها ، واگن ها ، کشتی ها و روند ورود و خروج داشته باشد.
این متخصص حمل دریا گفت: “میزان دقیق خسارت به اطلاعات اضافی و آمار رسمی بستگی دارد که انتظار می رود در اسرع وقت به سازمان های مسئول اطلاع دهند.”
من هومینی دارم
براساس گزارش های رسمی بنادر و سازمان دریایی ، در سال 2 ، حجم کل کالاهای ترانزیت از بنادر ایران حدود 5 میلیون تن است که از این تعداد 5 میلیون تن به کالاهای اساسی اختصاص داده شده است. سهم بندر شهید رجائی از این 2 میلیون تن ، تنها 5000 تن تنها 2 درصد از واردات اصلی کالاها به کشور تخمین زده می شود.
بر اساس در این گزارش ، بیشتر کالاها از طریق بنادر دیگر مانند بندری که من Homeini با 5 ٪ سهم و بندر امیرآباد با 5 ٪ سهم وارد کشور می شوند وارد کشور می شوند. طبق آمار ارائه شده “سهم کمی از بندر شهید رجائی در واردات کالاهای اساسی » با ایمان این امر به این دلیل است که با وجود نقش بندری بیش از 2 ٪ در ترانزیت کالاهای کشور ، سهم آن در واردات کالاهای اساسی کمتر از 2 ٪ است.
لازم به ذکر است که موضوعات ذکر شده در بالا نشان می دهد که بندر شهید رجا ، گرچه تلاش حیاتی برای تجارت دریایی ایران است ، اما نقش اساسی در تهیه کالاهای اصلی کشور ندارد.
سهم واردات کالاهای اساسی در بنادر کشور (1) این توضیحات است.
نام دروازه | ظرفیت (میلیون ها تن) | سهم (درصد) |
من هومینی دارم | 4.3 | 1 |
امیرآباد | 2.3 | 1 |
لنگ | 4.3 | 1 |
غیر طبیعی | 4.3 | 1 |
نوشهر | 4.3 | 1 |
شهید رجای | 4.3 | 1 |
بنادر دیگر | 4.3 | 1 |