ارزش صادرات از خوزستان ۳ درصد افزایش یافت

اهواز – سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: از نظر ارزشی صادرات در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش داشته است.

به گزارش شاخص صادرات، حمیدرضا فلاح پیش از ظهر سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها اظهار داشت: آمار صادرات استان خوزستان در 10 ماهه امسال 13.8 میلیون تن و نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.5 میلیارد دلار است. از نظر وزنی پنج درصد و از نظر ارزشی سه درصد رشد کرد.

رئیس اداره کل سکوت خوزستان گفت: آمار واردات استان در مدت مذکور 15.6 میلیون تن و به ارزش 9.2 میلیارد دلار بوده است.

وی صادرات خوزستان به عراق را 12.2 درصد از کل صادرات استان عنوان کرد و ادامه داد: آمار صادرات استان به عراق در مدت زمان مشخص شده 4.1 میلیون تن و به ارزش 670 میلیون دلار بوده است.

فلاح، عمده صادرات خوزستان به عراق از پایانه است چزابا وی ارزش صادرات را 358 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین آمار صادرات استان به عراق از پایانه است چزابا ارزش آن 358 میلیون دلار است و پس از آن منطقه ویژه به ارزش 128.1 میلیون دلار و سپس بندر خرمشهر به ارزش 64.5 میلیون دلار قرار دارند.

وی گفت: کمترین میزان صادرات به کشور عراق از بندر آبادان با ارزش 3.5 میلیون دلار و بیشترین میزان صادرات از بنادر استان به سایر نقاط جهان مربوط به بندر امام خمینی (ره) با ارزش 4 و 8 است. میلیارد دلار و پس از آن بندر خرمشهر با ارزش 458 میلیون دلار قرار دارد.

فلاح صادرات گمرک خوزستان را برشمرد و افزود: بیشترین میزان صادرات از گمرکات استان به سایر نقاط جهان مربوط به منطقه ویژه پتروشیمی با ارزش 2.6 میلیارد دلار و پس از آن 2.2 میلیارد دلار از بندر امام و کمترین آن است. با گمرک مرزی به ارزش 4 هزار دلار مرتبط است.

وی بیان کرد: بیشترین واردات از گمرک بندر امام خمینی (ره) به ارزش 8.6 میلیارد دلار و پس از آن بندر خرمشهر به ارزش 535 میلیون دلار بوده است.

رئیس اداره کل سکوت خوزستان میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی از این استان به سایر نقاط جهان را 398.5 دلار اعلام کرد و گفت: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی به عراق 164 دلار است که نشان دهنده ارزش افزوده پایین در صادرات استان برای این کشور است. عراق در مقایسه با صادرات به کشورهای دیگر از امتیازات جهانی برخوردار است.

وی به تشریح عملکرد ورود و خروج کالا به بندر امام در 11 ماهه امسال پرداخت و تصریح کرد: از ابتدای امسال در 11 ماهه امسال، ورود و تخلیه کالا 14 هزار میلیون تن بوده است. ، و خروج کالا از بندر به مقصد کشور 13.2 میلیون تن است.

رئیس اداره کل سکوت خوزستان تعداد خروج از بندر را 27 درصد افزایش داد و گفت: در حال حاضر 37 کشتی با کالاهای اساسی در اسکله تردد می کنند و این 37 فروند کشتی 2.5 میلیون تن ظرفیت بار دارند.

فلا گفت: در حال حاضر در انبارها و سیلوهای بندر امام خمینی (ره) در مجموع 2 میلیون و 800 هزار تن محموله شامل گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجاله سویا، شکر، روغن خوراکی و برنج به اضافه 2.5 میلیون تن محموله ذخیره شده است. در لنگرگاه هستند و 104 هزار تن تخلیه می شود که حدود 5.5 تن از کل محموله های مجتمع بندری کل محموله های مجتمع بندری است.

وی به میزان ارزش افزوده صادرات و واردات اشاره کرد و افزود: در مجموع کالاهای وارداتی نسبت به کالاهای صادراتی 191.5 دلار در هر تن ارزش افزوده بیشتری دارند. همچنین مجموع کالاهای وارداتی دارای ارزش افزوده بالاتری معادل 426 دلار در هر تن نسبت به کالاهای صادراتی به عراق است.

فلاح با بیان اینکه تراز تجاری خوزستان منفی است، تصریح کرد: عمده صادرات خوزستان محصولات پتروشیمی است که معادل 5.5 درصد از کل صادرات استان را تشکیل می دهد و پس از آن محصولات کشاورزی معادل 13 درصد کل صادرات، محصولات فلزی 12 درصد و در رتبه های بعدی قرار دارند. صنعت معدن که معادل 11 درصد کل صادرات است.

رئیس اداره کل سکوت خوزستان، واردات استان رتبه دوم واردات استان را در کشور و رتبه صادرات استان را در رتبه سوم کشوری اعلام کرد و گفت: عمده کالاهای وارداتی از بندر امام خمینی (ره) شامل گندم، جو، ذرت، علوفه طیور، که بندر امام خمینی معادل 40 است. درصد واردات کشور را در اختیار دارد و بندر شهید رجایی با حدود 55 تا 60 درصد رتبه اول را دارد.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)