واردات گندم ۲ میلیون تن کاهش یافت

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در 9 ماهه امسال 3 میلیون و 241 هزار تن گندم وارد کشور شده است در حالی که این میزان در 9 ماهه سال گذشته 5 میلیون و 29 هزار تن بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، سید سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه کشورمان در مسیر خودکفایی قرار گرفته و نیازی به واردات گندم ندارد، گفت: علیرغم اینکه خشکسالی گسترده در کشور، میزان خرید تضمینی گندم کشاورزان در سال جاری با توجه به سیاست های حمایتی از جمله افزایش 130 درصدی نرخ خرید و سایر مشوق ها از جمله کاهش 50 درصدی نرخ نهاده های کشاورزی به 7 میلیون و 200 هزار رسید. تن

وی افزود: بخشی از گندم خریداری شده برای تامین آرد مورد نیاز نانوایی های سراسر کشور مصرف شد و بخشی نیز در انبارها و سیلوهای گندم ذخیره شد که در سال گذشته تنها 4 میلیون و 700 هزار تن گندم برداشت شد. . توسط کشاورزان خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به بحران امنیت غذایی جهان به دلیل خشکسالی و مشکل اوکراین، به منظور تامین ذخایر گندم مورد نیاز کشور، واردات این کالای اساسی متوقف شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون واردات این کالای اساسی متوقف شده است. بالغ بر 3 میلیون تن گندم وارد کشور شده تا از نظر تامین نان و ذخیره گندم مشکلی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه کشورمان در یک سال اخیر در مسیر خوداتکایی و خودکفایی در تولید گندم پیش رفته و پیش بینی می شود حرکت در این مسیر در سال اقتصادی جاری با سرعت بیشتری ادامه یابد، گفت: در 9 ماهه امسال 31 میلیون و 241 هزار تن گندم وارد کشور شد در حالی که این میزان در 9 ماه سال گذشته 5 میلیون و 29 هزار تن بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه واردات گندم از ابتدای سال 1401 تاکنون حدود دو میلیون تن کاهش داشته که نسبت به مدت مشابه سال 1400 35 درصد کاهش داشته است، گفت: کشاورزان نسبت به سال قبل 200 هزار تن گندم کمتر وارد کردند. ماه امسال نسبت به واردات ماهانه پارسال.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)