واردات سیب زمینی همزمان با فصل برداشت/دلالها قیمت را بالا می‌برند


کرمان – مسئولان برای مهار افزایش قیمت سیب زمینی تصمیم به واردات ۱۰۰ هزار تن از این محصول دارند این در حالیست که در حال حاضر سیب زمینی با قیمت اندک از کشاورز خریداری و گران فروخته می‌ شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: خبرها از افزایش قیمت سیب زمینی در تهران و کلانشهرهای دیگر کشور حکایت دارد بررسی قیمت‌ها نیز از روند افزایشی قیمت سیب زمینی در بازار تهران خبر می‌دهد، به طوری که نسبت به سال گذشته در همین زمان این محصول ۱۰۶ درصد افزایش قیمت دارد.

در این میان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تصمیم دارند ۱۰۰ هزار تن سیب زمینی از مزارع گواهی شده خارج از کشور به بازار داخلی تزریق کنند تا قیمت‌ها متعادل شوند و سوال این است آیا این افراد نمی‌دانند ۱۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی در جنوب کرمان در حال برداشت است؟

چند روز قبل بود که خبرگزاری مهر در گزارشی تحت عنوان «سونامی دلال‌ها کشاورزی جنوب کرمان را نابود می‌کند» از وضعیت نامناسب کشاورزان جنوب کرمان و افت شدید قیمت این محصول در مزارع خبر داد.

مسئولان اصل مطلب را رها کرده و در حال واردات هستند

نکته عجیب عدم توجه مسئولان به اصل مطلب و عدم ریشه یابی دلایل افزایش قیمت سیب زمینی در میدان‌های میوه و تره بار است، اما حقیقت این است که در حال حاضر سیب زمینی کیلویی ۵ هزار تومان از کشاورزان جنوب کرمان خریداری می‌شود و در نهایت ۱۴ هزار تومان به مردم در تهران فروخته می‌شود.

با وجود سیلاب و بارندگی‌های روزهای اخیر هم اکنون کار برداشت سیب زمینی در حال انجام است و حداقل ۱۷۰ تن سیب زمینی درجه یک در حال برداشت و تزریق به بازار است اما وجود دلالان که به واسطه بین کشاورز و مردم تبدیل شده‌اند موجب افزایش ناگهانی قیمت شده است.

این در حالیست که بخش قابل توجهی از محصول نیز تحت طرح کشاورزی قراردادی کشت شده و عرضه این محصول به بازار می‌تواند مشکلات را رفع کند.

کشاورزان جنوب کرمان شگفت زده شده‌اند

عدم پرداختن مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای حذف دلالان و اقدام به واردات که مسلماً با واسطه دلالان انجام می‌شود عملاً نه تنها وضعیت بازار را متعادل نمی‌کند بلکه موجب می‌شود در واقع برداشت سیب زمینی ۱۷۰ تن محصول روی دست کشاورزان جنوب کرمان بماند.

عدم پرداختن مسئولان برای حذف دلالان و اقدام به واردات عملاً نه تنها وضعیت بازار را متعادل نمی‌کند بلکه موجب می‌شود در واقع برداشت سیب زمینی ۱۷۰ تن محصول روی دست کشاورزان جنوب کرمان بماند

جلوگیری از واردات سیب زمینی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است در همین راستا با برخی از کشاورزان جنوب کرمان به گفتگو نشستیم، محمد زراع از کشاورزان جیرفت در گفتگو با مهر می‌گوید: این خبر باعث شگفتی کشاورزان شده است، بعد از اینکه بخشی از محصول از سیل نجات یافت و درست زمانی که باید باقیمانده محصول را روانه بازار کنیم دلالان به جان کشاورزان افتاده‌اند و سیب زمینی را با قیمت اندک خریداری می‌کنند و گران به مردم می‌فروشند.

این کشاورز افزود: طبق آخرین نرخ که صبح امروز انجام می‌شود دلال سیب زمینی را ۵ تا ۶ هزار تومان از کشاورز خریداری و نهایت تا ۱۵ هزار تومان در مصرف کننده می‌فروشد در واقع هم به ما اجحاف می‌شود و هم به مصرف کننده و کسی هم با دلال‌ها برخورد نمی‌کند.

دلالان را حذف و حمل و نقل را تسهیل کنید تا قیمت پایین بیاید

وی گفت: به جای حذف دلال‌ها و یا تسهیل برای جابجایی محصول از جنوب کرمان به بازار تهران می‌خواهند ۱۰۰ هزار تن سیب زمینی به کشور وارد کنند که در این صورت بازار اشباع می‌شود و قیمت سیب زمینی به شدت افت می‌کند و ما باید زیر قیمت تولید محصول را بفروشیم.

عباس شعبانی دیگر کشاورز جنوب کرمان که از اهالی عنبرآباد است می‌گوید: دلالان به مردم آدرس اشتباه می‌دهند و می‌گویند به دلیل سیل سیب زمینی از بین رفته، در صورتیکه سیل در روستاهای جازموریان آمده که بخش اندکی از سیب زمینی امسال در آنجا کشت شده و اکثر زمین‌های این مناطق زیر کشت سیفی جات بوده است.

واردات سیب زمینی همزمان با فصل برداشت/دلالها قیمت را بالا می‌برند

وی گفت: به جای اینکه دست دلال را از بازار قطع کنند در حال واردات سیب زمینی توسط همین دلال‌ها هستند!

به جای اینکه دست دلال را از بازار قطع کنند در حال واردات سیب زمینی توسط همین دلال‌ها هستند

این کشاورز گفت: وزیر کشاورزی باید فوراً جلوی واردات را بگیرد و در مقابل زمینه حمل و نقل فوری سیب زمینی از جنوب کرمان به بازارهای میوه و تره بار را مهیا کند تا دلال‌ها از سیستم حذف شوند.

وی ادامه داد: دلال‌ها سیب زمینی طرح استمرار را خریداری کرده‌اند و به تدریج وارد بازار می‌کنند تا قیمت را بالا نگه دارند چرا مسئولان به جای برخورد با محتکران بازار کشاورزان را خراب می‌کنند!

وی بیان کرد: میزان تولید سیب زمینی در جنوب کرمان آنقدر بالا است که در کنار تأمین بازار داخلی باید بخشی از محصول نیز صادر شود که البته تعرفه‌ها جلوی این مساله را نیز گرفته است.

آقای رئیس جمهور، شخصاً به موضوع ورود کند

محمد باقری دیگر کشاورز جنوب کرمان گفت: از آقای رئیس جمهور می‌خواهیم شخصاً به مشکل دلال بازی در زمینه توزیع محصولات کشاورزی ورود کند و جلوی این مافیای محصولات کشاورزی را بگیرد.

وی افزود: پول کشاورزان به جیب افرادی می‌رود که پایشان هم به زمین کشاورزی نرسیده و چون با شرکت‌های حمل و نقل هماهنگ هستند و نقدینگی دارند می‌توانند محصول را با قیمت اندک خریداری و با قیمت به صرفه هم به تهران منتقل کنند اما گران به مردم بفروشند.

در صورت واردات بخشی از محصول تولید داخل امحا می‌شود

وی گفت: مشکل اصلی ما کمبود کامیون در جنوب کرمان و گرانی هزینه حمل و نقل برای کشاورز است، چرا هیچ اراده‌ای برای حل این مشکل وجود ندارد.

باقری تصریح کرد: اگر سیب زمینی وارد شود بخشی از محصول جنوب کرمان در نهایت امحا ء می‌شود همان طور که در سال‌های گذشته این اتفاق افتاد و کسی هم پاسخگو نبود.

واردات سیب زمینی همزمان با فصل برداشت/دلالها قیمت را بالا می‌برند

وی گفت: دولت به جای حذف دلال‌ها با واردات سیب زمینی ضربه شدیدی به کشاورزان می‌زند.

۱۷۰ هزار تن سیب زمینی جنوب کرمان آماده عرضه به بازار است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت برداشت سیب زمینی در جنوب کرمان گفت: هیچ مشکلی برای تأمین نیاز بازار داخلی در جنوب کرمان وجود ندارد و ۱۷۰ هزار تن سیب زمینی آمده برداشت و ورود به بازار است.

فرامرز رستگاری در گفتگو با مهر اظهار داشت: محصول جنوب کرمان درجه یک و ممتاز است و هیچ مشکلی از نظر کیفیت نیز ندارد.

وی ادامه داد: کشت سال جاری تحت پوشش طرح استمرار برای تأمین نیاز بازار داخلی در فصل زمستان انجام شده و ۴ هزار و ۷۵۰ هزار هکتار زمین زیر کشت رفته است.

وی با اشاره به سیلاب گفت: با وجود همه مشکلات از جمله افزایش قیمت نهاده‌های تولید و سیلاب اما جنوب کرمان برای تأمین نیاز بازار هیچ مشکلی ندارد و ۱۷۰ هزار تن محصول آماده ارائه به بازار است.

در صورت واردات سیب زمینی عملاً طی روزهای آینده شاهد عدم تعادل عرضه و تقاضا و در نهایت عدم فروش رفتن سیب زمینی جنوب کرمان خواهیم بود.

حذف دلالان و عرضه مستقیم سیب زمینی جنوب کرمان در بازارهای شهرهای غرب، مرکز و شمالی کشور می‌تواند مشکلات موجود در زمینه افزایش قیمت سیب زمینی را از بین ببرد.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)