تهاتر صادرات کیوی با واردات میوه‌های گرمسیری

در راستای حمایت از صادرات کیوی، معافیت این محصول از واردات میوه های گرمسیری (موز، انبه، آناناس و نارگیل) درخواست شد و بحث ادامه یافت که در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، زهرا جلیلی محمد مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید کیوی در کشور گفت: بر اساس آخرین آخرین آمارها در سال گذشته بیش از 400 هزار تن کیوی در کشور تولید شده است که پیش بینی می کنیم امسال نیز کیوی زیادی تولید شود.

وی افزود: گیلان، مازندران و گلستان استان های تولید کننده کیوی هستند و دو استان مازندران و گیلان بیشترین سهم تولید کیوی را در کشور دارند.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری به کشورهای مهم تولیدکننده این محصول اشاره کرد و یادآور شد: سالانه حدود 4.5 میلیون تن کیوی در جهان تولید می شود و ایران رتبه چهارم تولید را پس از چین، ایتالیا و نیوزلند دارد.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 8 ماهه امسال حدود 103 هزار تن از این محصول به ارزش تخمینی 60 میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد وزنی و 33 درصد ارزشی. صادرات را افزایش داده ایم، البته زمان مناسب برداشت این محصول بعد از مهر است، بنابراین عمده صادرات بعد از این ماه انجام می شود.

جلیلی مقدم همچنین به حمایت های انجام شده از این محصول اشاره کرد و گفت: امسال حمایت از راه اندازی باغ مادر کیوی با هدف تولید نهال های اصیل، سالم و استاندارد، واردات ارقام تجاری جدید، ایجاد باغ مناسب و نمونه. ، گواهی باغ کیوی

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری تصریح کرد: به منظور تسهیل صادرات این محصول، معافیت آن از واردات میوه های گرمسیری (موز، انبه، آناناس و نارگیل) درخواست و بحث شد و در در این خصوص، اگر یک کشور، به دلیل مسائل غیر فنی. در صورت وجود محدودیت در واردات محصول، میوه استوایی نباید از آن کشور وارد شود.

به گفته وی، با توجه به ظرفیت تولید کشور و کیفیت محصول کیوی و همچنین وضعیت بهداشتی این محصول و ارزش غذایی آن به دلیل وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان های مختلف، بسیاری از کشورها برای واردات آن اقدام می کنند. که برای حفظ بازارهای موجود و توسعه صادرات ضروری است باید استانداردهای بین المللی در نظر گرفته شود.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)