تشریح برنامه‌های گمرک در رونق اقتصادی

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: گمرک به عنوان سازمان مجری سیاست های دولت در تجارت خارجی با داشتن 140 گمرک در اقصی نقاط کشور نقش بسزایی در خدمات رسانی به صادرات و واردات دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فورد عسگری معاون گمرک ایران گفت: با توجه به نقش گمرک در رونق اقتصادی، گمرک به عنوان سازمانی مجری سیاست های دولت در تجارت خارجی و با داشتن 140 گمرک در اقصی نقاط کشور ایفای نقش می کند. نقش مهمی در تجارت خارجی در همه زمینه ها به ویژه صادرات و واردات دارد که هر چه این سازمان می تواند به روان سازی تجارت تجهیزات بیشتر، کاهش هزینه های ترخیص کالا و در نهایت کاهش قیمت محصول کمک شایانی به واحدهای تولیدی و اقتصادی کند. رشد همراه خواهد بود.

وی افزود: گمرک تلاش کرد از امکانات قانون گمرک، قانون رفع موانع تولید و ارائه تسهیلات به فعالان صادرات و واردات استفاده کند.

عسگری در خصوص تسهیلات گمرکی در رویه صادرات گفت: در بخش صادرات یکی از تسهیلات گمرکی برای کاهش هزینه ها ارزیابی کالاهای صادراتی در محل تولید و در کارخانه ها و انبارهای واحدهای تولیدی است. این کمک موثری برای اخذ ضمانت نامه وصول حقوق صادرات کالا می تواند تا حدودی کمبود نقدینگی واحدهای صادراتی را جبران کند و واحدهای تولیدی می توانند از این ظرفیت استفاده کنند که پیش از این توسط رئیس کل گمرک صادر شده بود. سال

معاون گمرک افزود: علاقه مندی صادرکنندگان تجهیزات مدیریت ریسک از دیگر مواردی است که گمرک با قرار دادن اظهارنامه واحدهای تولیدی در جاده سبز در اختیار این بستگان قرار داده است که حداقل رکود در گمرک کالاهای صادراتی را به دنبال خواهد داشت.

عسگری در ادامه درباره تسهیلات گمرکی برای واحدهای تولیدی صادرات محور گفت: یکی از مواردی که می تواند به واحدهای تولیدی و رونق اقتصادی کشور کمک کند، بحث واردات موقت، تجهیزات، مواد اولیه و قطعات مربوط به تولید صادراتی است. ضمانت نامه های بانکی معادل عوارض ورودی و تفویض اختیار که به دستگاه های اجرایی کشور داده می شود پس از فرآوری و تولید محصول در اسرع وقت قابل واردات و صدور است تا واحدهای تولیدی از طریق دستگاه های اجرایی استانی محل فعالیت خود از این ظرفیت استفاده کنند.

معاون گمرک افزود: استرداد حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی کالاهای واسطه ای مصرفی در کالاهای سرمایه ای و صادراتی در تمامی گمرکات استان های کشور قابل انجام است. این امر نیز به بخشی از نقدینگی واحدهای تولیدی کمک می کند.

عسگری درباره رویه واردات توضیح داد: در حوزه واردات نیز گمرک تسهیلاتی را برای واحدهای تولیدی ارائه می کند، استفاده از انبارهای تخصصی یکی از عواملی است که می تواند به کاهش هزینه های تولید کمک کند تا این انبارها گمرک کوچکی در آن باشد. واحد و طبق قراردادی که با واحدهای تولیدی منعقد می کنیم، کالاهای این واحدها با اولویت ترانزیت داخلی از تمامی معابر و گمرکات مرزی قابل انتقال و تخلیه به انبار مشخص این واحد تولیدی است که به کاهش هزینه های انبارداری و حذف کمک می کند. تخلیه و بارگیری مکرر و به طور کلی کاهش هزینه های ذخیره سازی و حمل و نقل برای واحدهای تولیدی.

عسگری تاکید کرد: در اینجا اعلام می کنیم هر واحد تولیدی که برای استفاده از این تسهیلات اقدام کند می تواند برای استفاده از انبارهای ویژه به گمرکات استان مراجعه کند.

وی افزود: برای جبران نقدینگی در بخش واردات کالا، در بخشنامه ای که اوایل سال جاری از سوی اداره کل گمرک در خصوص حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده صادر شد، کالاها با ضمانت نامه بانکی قابل پردازش هستند و در صورت عدم وجود آن. امکان واریز ضمانت نامه بانکی واحدهای تولیدی قابل پردازش می باشد جواب منفی مقداری از کالا را ذخیره و بقیه گمرک را ترخیص و به خط تولید منتقل کنید و با تامین نقدینگی بقیه کالا را از گمرک خارج کنید.

عسگری افزود: واحدهای حوزه دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی می توانند با حداقل مدارک و تعهد سازمان غذا و دارو، کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند.

معاون گمرک در خصوص کالاهای اساسی گفت: واردکنندگان کالاهای اساسی و مایحتاج اساسی از کشور نیز به شرط آماده بودن مدارک لازم از مبادی ورودی و بنادر کشور می توانند از شمول کامل وسایل حمل و نقل معاف شوند. .

عسگری درباره تسهیلات گمرکی برای ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز واحدهای تولیدی توضیح داد: در صورتی که واحدی به کالاهای بسیار فوری و فوری نیاز داشته باشد می تواند اعمال ماده 42 را از رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و گمرک درخواست کند. تعهد وزیر مربوط به این بخش از کالا تشکیل شود.

عسگری در پایان گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران با همکاری گمرکات اجرایی استان ها موارد فوق را در سال 1401 برای تحریک تولید در دستور کار خود قرار دادند. گمرکات کشور در سال گذشته 164 میلیون تن کالا به ارزش بیش از 101.6 میلیارد دلار مبادله کردند که 53 میلیارد دلار آن واردات و 48.6 میلیارد دلار صادرات بوده که با این حجم هر چند از تمامی اختیارات است. مرد در صورت استفاده از آن می توانیم هزینه های واحدهای تولیدی را کاهش دهیم و در نتیجه صادرات محصولات کشور به صرفه بوده و در نتیجه به رونق و توسعه اقتصادی کشور کمک کنیم.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)