تجارت ۹۹ میلیون تنی ایران با ۱۴۲ کشور دنیا در هفت ماهه امسال

سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار را با کشورهای جهان تبادل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، کشور حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار را با کشورهای جهان تبادل کرده است.

وی افزود: در این مدت ۱۴۲ کشور به صورت مستقیم کالای ایرانی را خریداری کردند و ۱۱۰ کشور نیز فروشنده کالا به ایران بودند.

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی گفت: ۷۵.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۴ میلیون دلار در هفت ماه گذشته صادر شده که چین با هفت میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و ۴۸۳ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار، امارات با دو میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی بودند.

وی افزود: کشورهای سوازیلند با هزار و ۸۰۰ دلار، کومور با پنج هزار و ۹۳۲ دلار، گواتمالا با ۶ هزار و ۲۶۴ دلار، اکوادور با ۶ هزار و ۵۳۴ دلار، انگولا با ۶ هزار و ۶۲۸ دلار، هندوراس با ۶ هزار و ۸۰۰ دلار، نیکاراگوئه با هفت هزار و ۶۶۷ دلار، و لائوس با ۹ هزار و ۸۰۰ دلار، هشت کشوری بودند که کمترین خرید را از ایران داشتند.

لطیفی در خصوص واردات کشور در هفت ماهه امسال گفت: در این مدت ۲۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار از گمرکات اجرایی ترخیص شد که امارات با هشت میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار، چین با ۶ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۳۹ میلیون دلار و سوئیس با یک میلیارد و ۳۵ میلیون دلار، پنج کشور اول فروش کالای مورد نیاز کشور در هفت ماه نخست سال بودند.

وی افزود: کشورهای ترینیدادو توباگو با چهار هزار و ۹۷۶ دلار، لتونی با ۱۶ هزار و ۵۷۴ دلار، ایسلند با ۱۶ هزار و ۸۷۹ دلار، کامرون با ۲۵ هزار و ۹۵۱ دلار، سرزمین‌های جنوبی فرانسه با ۶۷ هزار و ۷۵۴ دلار، شیلی با ۸۳ هزار و ۷۴۹ دلار و کاستاریکا با ۸۶ هزار و ۵۹۶ دلار به ترتیب کمترین میزان فروش کالای موردنیاز را به کشورمان داشتند.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)