ایران سومین کشور صادرکننده برتر به ارمنستان

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ایران هم اکنون در بین کشورهای صادرکننده ارمنستان پس از روسیه و چین در جایگاه سوم قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان توسعه تجارت، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: در این سمینار یک روز تجارت با ارمنستان برای معرفی بازرگانان به منظور معرفی بازار ارمنستان و مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در ایروان، با اشاره به اینکه ارمنستان پس از روسیه و چین بیشترین واردات را از ایران وارد می کند، گفت: در حال حاضر میزان صادرات این کشور افزایش یافته است. به ارمنستان 437 میلیون دلار است و بر اساس برنامه، تجارت بین دو کشور باید به سه میلیارد دلار برسد.

علیرضا پیمان پاک با اشاره به روابط سیاسی بسیار مطلوب ایران و ارمنستان و عزم هر دو دولت برای توسعه تجارت و انعقاد مذاکرات برای انعقاد قرارداد تجارت آزاد با اوراسیا، تاکید کرد: ارمنستان تنها کشور عضو اوراسیا است که مرز مشترکی با اوراسیا دارد. ما و می تواند به عنوان پل ارتباطی ایران و بازار این اتحادیه ایفای نقش کند.

وی همچنین بیان کرد که توانمندی های کشورمان در زمینه خدمات فنی و مهندسی و توان شرکت های ایرانی برای مشارکت در پروژه های فنی و مهندسی ارمنستان در حوزه راه و ساختمان، انرژی. قابل تکرارساخت سدها و سیستم های آبیاری فرصت مناسبی را برای حضور فعالان این بخش در ارمنستان ایجاد کرد و گفت: تبادل گاز و برق، حضور خودروسازان کشورمان در ارمنستان، تولید محصولات صنعتی به ویژه لوازم خانگی ایرانی در ارمنستان. به عنوان تولید مشترک، برگزاری نمایشگاه های مختلف، ساخت پالایشگاه و… از جمله برنامه های مشترک ما با ارمنستان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به راه اندازی مرکز تجارت ایران در ایروان اشاره کرد و افزود: مرکز تجاری ما در ارمنستان بسیار فعال و پویا است. مهمترین عاملی که ما در مراکز تجاری دنبال می کنیم و البته این مرکز تجاری از این موضوع بهره مند است، یک شریک قوی، بزرگ و مناسب در کشور هدف است.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه به موضوع مشارکت های صنعتی اشاره و تاکید کرد: بحث منطقه آزاد، شهرهای صنعتی مشترک و بحث ایجاد خطوط تولید در ارمنستان با استفاده از ظرفیت این کشور می تواند به توسعه کمک کند. تجارت دو کشور



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)