آیا علت کاهش صادرات به عراق، محدودیت‌های اینترنتی است؟!


در حالی که برخی فعالان اقتصادی یکی از عوامل اصلی کاهش صادرات ایران به عراق را فیلتر شدن شبکه های اجتماعی خارجی می دانند اما آمار گمرک به هیچ وجه این موضوع را تایید نمی کند.

به گزارش شاخص صادرات، آمار گمرک ایران حاکی از آن است که تا پایان آبان ماه ۱۳.۲ میلیون تن کالا به عراق صادر شده است، این در حالی است که تا پایان هشت ماهه سال گذشته بیش از ۲۱ میلیون تن کالا به این کشور صادر شده است. یعنی در هشت ماهه امسال از نظر وزنی 39 درصد کاهش صادرات به عراق را شاهد بودیم.

بررسی دقیق صادرات ایران به عراق در آن سال نشان داد که در سال 1401 به طور متوسط ​​ماهانه 1.6 میلیون تن کالا به عراق صادر می شد، اما در سال 1400 به طور متوسط ​​2.5 میلیون تن کالا به عراق صادر می شد.

کاهش صادرات به عراق در حالی رخ داد که رئیس جمهور و دولتمردان همواره بر افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه تاکید داشته اند، اما کاهش صادرات کالاهای ایرانی به عراق به عنوان شریک تجاری استراتژیک مغایر با اهداف و خواست پاستور است. آنهایی که نشسته اند وجود داشت؛ در همین حال، شواهد نشان می دهد که صادرات ترکیه به عراق، رقیب سنتی ایران، در همین بازه زمانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

آیا دلیل کاهش صادرات به عراق محدودیت اینترنت است؟!

اما در روزهای اخیر برخی از فعالان اقتصادی در مصاحبه های رسانه ای محدودیت های اینترنتی و فیلتر شدن شبکه های اجتماعی خارجی را یکی از عوامل اصلی کاهش صادرات ایران به عراق عنوان کرده اند. حرفی که البته آمار گمرک آن را تایید نمی کند.

اگرچه این محدودیت ها برای مدت کوتاهی بر روابط تجاری اثر گذاشته است، اما در مجموع می توان ادعای این دسته از فعالان تجاری را تا حد زیادی گمراه کننده دانست، زیرا تحلیل آمار و ارقام مربوط به صادرات ماهانه صادرات کالاهای ایرانی برای عراق نشان می دهد که پس از اعمال محدودیت های اینترنتی (پایان شهریور) نه تنها کاهش محسوسی در میزان صادرات مشاهده نشده است، بلکه میزان صادرات کالا نسبت به ماه های گذشته افزایش یافته است.

آیا دلیل کاهش صادرات به عراق محدودیت اینترنت است؟!

اما دلیل اصلی کاهش صادرات کالاهای ایرانی به عراق چیست و چه عواملی در این زمینه تاثیرگذار بوده است؟

عوامل موثر در کاهش صادرات ایران به عراق

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با شاخص صادرات، کاهش صادرات ایران به عراق را متاثر از عوامل متعددی دانست و گفت: صادرات کشور به عراق به چند دسته پرارزش تقسیم می شود. دسته بندی ها. مصرف، کالاهای بی دوام، صنعت ساختمان، برق، پتروشیمی و میعانات گازی.

وی ادامه داد: با توجه به حذف ارز ترجیحی، شاهد کاهش صادرات در بخش کالاهای مصرفی غیر بادوام مانند شکلات، بیسکویت، چیپس و محصولات غذایی بوده ایم. اما حجم این کاهش در آمارهای کلی قابل توجه نیست، در واقع با حذف ارز 4200 تومانی، قدرت رقابتی غذای ایرانی کاهش یافته است، اما در مجموع این عامل تاثیر زیادی در آمار کلی

به گفته شریعتی، بهتر است آمارها را طبقه بندی کرده و حجم کاهش صادرات را در هر بخش برآورد کنیم تا دلیل کاهش صادرات به عراق مشخص شود.

گمرک آمار صادرات برق و گاز را به روز نمی کند

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: به طور کلی می توان گفت که برای برخی کالاهای صادراتی مانند برق، گمرک آمار را به روز نمی کند و هر چند ماه یکبار آمار اعلام می شود و شاید چنین عواملی موثر در کاهش آمار صادرات

شریعتی در ادامه تصریح کرد: در بحث پروژه های عمرانی و خدمات فنی و مهندسی و فروش میعانات گازی که فروشنده اصلی دولت است، شواهد حاکی از کاهش محسوس است، به عبارت دیگر، بانک های عراقی عمدتاً با بانک های اروپایی و آمریکایی همکاری می کنند. حضور ایران لیست سیاه FATF برای فعالان این حوزه مشکلاتی ایجاد کرده است.

عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: در واقع مشکلاتی در بحث ضمانت نامه و حواله به وجود آمد و همین امر تمایل طرف عراقی را برای همکاری با شرکت های ایرانی به ویژه در زمینه پروژه های عمرانی و خدمات فنی و مهندسی کاهش داد.

قطعی اینترنت باعث ایجاد مشکلات متناوب می شود

این فعال اقتصادی در بخشی دیگر از اظهارات خود به معضل قطعی اینترنت و فرآیندهای کسب و کار در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: آب همیشه راه خود را پیدا می کند به عبارتی با وجود قطعی اینترنت و مشکلات ایجاد شده؛ آب همیشه راه خود را پیدا می کند. اما به تدریج شرایط بهتر شد و ارتباطات شکل گرفت، اما این نکته را باید در نظر گرفت که اگر طرف مقابل احساس کند با کشوری بی ثبات مواجه است، به دلیل افزایش ریسک بازار، قدرت چانه زنی تجار کاهش می یابد.

وی گفت: در عراق اتفاق خاصی مانند تحریم کالاهای ایرانی نیفتاده است. اما همانطور که گفته شد، سهم هر بخش از صادرات باید به دقت بررسی شود و دلیل کاهش صادرات به عراق با تحلیل دقیق مشخص شود.

به گزارش مهر، آنچه مشخص است حداقل در حوزه دیپلماسی اقتصادی با عراق روند نزولی داشته است و پیش از این نیز گزارش هایی از زیان بازار سوریه به عنوان یکی از معاملات مهم منتشر شده بود. شرکا، عراق ممکن است زنگ خطر را به صدا درآورد. بنابراین بهتر است به جای ادعاهای نادرست که بیشتر مورد استفاده رسانه ها قرار می گیرد، علل اصلی را شناسایی و اصلاح کنیم.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)