گمرکات کرمانشاه در رتبه نخست صادرات کالا به عراق


کرمانشاه- مدیرکل گمرک کرمانشاه با اشاره به 6 مرز تجاری فعال در استان گفت: گمرک کرمانشاه رتبه نخست صادرات کالا و خدمات به عراق را دارد.

به گزارش شاخص صادرات، علی اصغر عباس زاده مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه بعدازظهر شنبه با حضور در دفتر خبرگزاری مهر استان کرمانشاه با مدیر و خبرنگاران این گروه خبری دیدار و گفتگو کرد.

علی اصغر عباس زاده به ارائه عملکرد گمرکات استان کرمانشاه پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر استان دارای 6 مرز فعال در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت، مسافربری است که تمامی این تشریفات به صورت همزمان در گمرک کرمانشاه و پرویزخان انجام می شود.

وی افزود: سال گذشته حدود 6 میلیون و 900 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیون و 800 هزار دلار به استان کرمانشاه صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال 1400 از نظر وزنی 6 درصد و از نظر ارزشی یک درصد افزایش داشت.

مدیرکل گمرک استان کرمانشاه بیان کرد: گمرک از سال 1398 دارای سامانه جامع امور گمرکی است و تمامی اظهارنامه های مربوط به صادرات و واردات و نحوه انتقال آنها از این طریق انجام می شود و همچنین راه اندازی این سامانه اعلام کالا برای صادرات از سایر استان ها به صورت حضوری کرمانشاه را ارائه می دهد.

عباس زاده تاکید کرد: از مجموع 6 میلیون و 900 هزار تن کالای صادراتی گمرک کرمانشاه، چهار میلیون و 200 هزار تن صادرات ترانزیتی و یک میلیون و 700 هزار تن اظهاری است و در مجموع 60 درصد اظهارنامه ها ترانزیت و 40 درصد از اظهارنامه خارج شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه در صادرات از جایگاه خوبی برخوردار است، گفت: کرمانشاه هم اکنون رتبه چهارم صادرات کشور و رتبه نخست صادرات به مرزهای عراق را دارد که تن کالا و سهم 36 درصدی در رتبه نخست قرار دارد.

مدیرکل گمرک کرمانشاه ادامه داد: گمرک خسروی با 2 میلیون صادرات سهم 29 درصد، گمرک سومار با حدود 1 میلیون و 200 هزار تن کالا سهم 18 درصد، گمرک شوشمی با 350 هزار تن و 5 درصد سهم و گمرک شیخ صلاح با 730 هزار تن. تن کالا سهم یازده درصدی در صادرات دارد.

عباس زاده تصریح کرد: عمده کالاهای صادراتی شامل مصالح ساختمانی، ابزارآهن، کاشی و سرامیک، سنگ های ساختمانی و تزئینی، میوه و تره بار و لبنیات است.

شرح آخرین وضعیت طرح جامع گمرک کرمانشاه

وی همچنین در خصوص وضعیت طرح جامع امور گمرکی و زیرساخت های مرزی گفت: عملیات در گمرک پرویزان به خوبی پیش می رود که برای اجرای این طرح با بهره برداری از 40 هکتار از اراضی اطراف مرز که متعلق به گمرک است مرحله بندی شده است.

مدیرکل گمرک استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در فاز اول اجرای طرح جامع گمرکی ۷۳ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: این مرحله با جانمایی و تکمیل محوطه ایکس ری و باسکول، ساخت و ساز تقریبا تکمیل شده است. ساختمان های اجتماعی و خدمات اداری و زیرساخت های ترانزیتی اکنون با پیشرفت 30 تا 40 درصدی وارد فاز دوم شده ایم.

عباس زاده تصریح کرد: اجرای طرح جامع گمرکی در چند فاز تعریف شده است، اما با توجه به حجم و هزینه بالای این طرح جامع، تکمیل آن در فازهای تعریف شده زمان بر است، اما با توجه به اینکه دولت هزینه آن را پرداخت می کند. اجرای طرح و اعطای اعتبار به ملک بستگی دارد دفاتر بر روی نقشه و زمین هستند و اکنون به دنبال ثبت سند هستیم و در صورت ثبت سند با آغوش باز بر پیشرفت کار نظارت می کنیم.

گمرک کرمانشاه در رتبه اول صادرات کالا به عراق قرار دارد

وی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم طرح جامع گمرکی برای استقرار کارکنان بخش اداری و اجتماعی، احداث منازل سازمانی در مرز برای کارکنان، اخذ مجوز برای ساخت 24 واحد در شهرستان کسرشیرین. با 60 میلیارد تومان وام در دست اقدام برای ساخت و تکمیل ساختمان قدیمی و جذب اعتبار.

مدیرکل گمرک استان کرمانشاه با اشاره به ساماندهی پارکینگ کامیون ها افزود: بخشی از این طرح را که مربوط به 40 هکتار است و زیرساخت های مربوط به خط رینگ را شامل می شود با اعتبار خود انجام می دهیم اما قسمت دیگر این پارکینگ ها به بخش متصل است و خصوصی و با هماهنگی اداره راه و حمل و نقل جاده ای ساماندهی شده است.

عباس زاده تاکید کرد: گمرک پرویزخان در حال حاضر مشکل پارکینگ ندارد اما با توجه به جانمایی این مرز در آینده و توسعه آن، این میزان پاسخگو نیست و در طرح کلی گمرک اقدامات لازم برای آن انجام شده است.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)