کشاورزان هرمزگان با مشکلات دست به گریبانند/ بیماری در کمین نخل ها


بندرعباس – خرمای هرمزگان در سراسر جهان شهرت دارد اما نتوانسته جایگاه شایسته خود را در بازارهای بین المللی به دست آورد و عدم بسته بندی مناسب و عدم توجه به بازاریابی نخیلات دامنگیر نخل کاران شده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها – رضا زرگر: ایران با نخلستان های عظیم در خوزستان، کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دومین تولیدکننده خرما از نظر تولید و سطح زیر کشت و پنجمین صادرکننده خرما است. این محصول در دنیا

خرمای تولید شده در دنیا حدود 7 عدد است. 5 میلیون تن در سطح 1. 1 میلیون هکتار نخلستان با میانگین عملکرد 6834 کیلوگرم; مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 تولیدکننده برتر خرما در جهان هستند و مصر بالاترین عملکرد را دارد، میانگین مصرف سرانه جهانی خرما بیشتر است. یک کیلوگرم البته این شاخص در ایران بین هفت تا 10 کیلوگرم است.

استان هرمزگان با 34 هزار هکتار سطح زیر کشت کج شده بیش از 13 درصد از جنگل های کشور را شامل می شود. میزان تولید خرما در استان 165 هزار تن و سهم هرمزگان از تولید خرمای کشور 11 درصد است. از مجموع تولید خرما در استان بالغ بر 90 هزار تن است در حال پردازش و مصرف تازه من میخورم و 50 هزار تن در بخش صنعت مصرف می شود.

50 رقم خرما در هرمزگان وجود دارد که حدود 20 رقم از این نوع خرید و فروش می شود و بقیه در صنعت استفاده می شود. بیش از 30 هزار تن خرما از برندهای تجاری عشق من و تخصص و صادرات داده ها سنجاق سینههانیزی، کرت، مرد سنگی و 40 میلیون دلار اضافی صادر شد.

برخی از محصولات تازه هستند من میخورم شمال، ال بازرگانان، نگر، تخصصشکری، هانیزی، مرد زبان، مرد سنگی و زرد رنگ می شود که به دلیل عدم طبقه بندی و نگهداری مناسب نمی تواند با سایر خرماها رقابت کند.

به خصوص انواع خرما از روستاها عشق من برای صادرات و معرفی به بازارهای جهانی ضروری است نام تجاری و توسعه بسته بندی، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی.

نام تجاری محصولاتی که می تواند اقتصاد و درآمد خانوارها را متحول کند و به دنیا معرفی کند، توسعه تولید، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی فروش خرما می تواند اشتغال زایی بسیاری و افزایش رفاه مردم روستاهای روستایی داشته باشد و با اجرای پایلوت پروژه نام تجاری تاریخ عشق من در شهر حاجی آباد اساس این دانش برای محصولات دیگر ایجاد شد.

نام تجاری و بسته بندی محصولات گمشده صنعت خرما

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: ارقام خرمای استان برای صادرات و معرفی به بازارهای جهانی نیازمند برندسازی هستند.

خلیل قاسمی در گفتگو با شاخص صادرات با تاکید بر اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان از سرمایه گذاران در طرح های فرآوری خرما در این استان حمایت می کند، اظهار داشت: نزدیک بودن این منطقه به بازارهای هدف خرما و فرآورده های تولیدی. در حال پردازش این امر می تواند مشوق خوبی برای سرمایه گذاران استان هرمزگان باشد.

کشاورزان هرمزگانی با مشکل/بیماری در کمین درختان خرما مواجه هستند

قاسمی بر لزوم انجام تحقیقات و تحقیقات دانشگاهی در زمینه خرما در هرمزگان تاکید کرد و تصریح کرد: دانشگاه ها باید تحقیقات و تحقیقات کاربردی لازم را در خصوص پتانسیل های تولید خرما در استان انجام دهند تا بتوانیم اقدامات بهتری در این زمینه انجام دهیم.

وی گفت: ارقام خرما از روستاها برای صادرات و معرفی به بازارهای جهانی نیازمند برندسازی و توسعه بسته بندی، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی هستند.

قاسمی افزود: توسعه تولید، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی فروش خرما می تواند اشتغال زایی بسیاری و رفاه مردم روستاهای استان را افزایش دهد.

وی بیان کرد: اکثر فعالان چرخه صنعت خرما از علم روز و آخرین تکنولوژی و دستاوردهای روز دنیا در زمینه خرما بی اطلاع بوده و تورهای بین المللی برگزار می کنند. بین المللی باید به آنها آموزش مناسب داد.

ضرورت ایجاد کنسرسیوم خرما در هرمزگان

یکی از فعالان صنعت خرما در هرمزگان گفت: برای توسعه و رونق صادرات و تولید محصول خرما در هرمزگان باید کنسرسیوم خرما ایجاد کنیم.

سجاد دقانی در گفتگو با شاخص صادرات با اشاره به مشکلات پیش روی بخش فروش خرما در استان اظهار داشت: خرما یک محصول استراتژیک و صادراتی با ارزش افزوده قابل توجه استان هرمزگان محسوب می شود که در سال های اخیر به دلیل تمرکز دولت بر کسب درآمد از طریق صادرات غیرنفتی به ویژه محصولات کشاورزی مورد توجه ویژه قرار گرفته است آه تو نسبت به آن وجود دارد.

وی بیان کرد: این محصول صادراتی اشتغال زایی زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در روستاها و شهرستان های استان ایجاد کرده است که شور و نشاط را در بین روستائیان و جوانان برای مهاجرت نکردن به شهرهای بزرگ ایجاد کرده است.

کشاورزان هرمزگانی با مشکل/بیماری در کمین درختان خرما مواجه هستند

دهقانی تصریح کرد: مشکلاتی مانند عدم دسترسی به بانک اطلاعاتی دقیق در خصوص میزان نگهداری خرما، خرید خرما از استان های دیگر، نبود استاندارد و دستورالعمل مشخص در روند قیمت گذاری خرما، وجود برخی شرایط سخت. جذاب طی صدور مجوز عرضه به بازار و فروشگاه های زنجیره ای در زمان شیوع ویروس کرونا، خرما در سردخانه های استان باقی ماند.

وی تاکید کرد: ساده سازی روند واردات در مقابل صادرات خرما و ایجاد کنسرسیوم خرما در استان وضعیت فعلی این محصول را ساماندهی می کند و امیدواریم با همکاری و مساعدت بتوانیم وضعیت فروش محصولات خرما را در استان ساماندهی کنیم. از مسئولان .

دهقانی تصریح کرد: تولیدات کشاورزی هرمزگان باید برای تامین مازاد تولید و رونق زنجیره کشاورزی وارد بازارهای بین المللی و منطقه شود. وزارت امور خارجه نقش موثری در توسعه صادرات بخش کشاورزی و گشایش بازارهای تجاری جدید دارد که می تواند از توسعه صادرات محصولات خرما در استان حمایت قابل توجهی کند.

آفاتی که کج شده هرمزگان را تهدید می کند

آسیب به سپر نخل و خشک شدن برگها کج شده در حاجی آباد مشاهده شد. رگبرگهای متاثر از دلمه زرد می شوند و درختان آلوده ضعیف شده و محصول آنها کاهش می یابد. این آفت به خرمای جوان به ویژه درختانی که در مجاورت جویبارها و جاهای مرطوب هستند و همچنین نخل ها خسارت بیشتری وارد می کند. پوره ها قسمت های مرکزی نخل را ترجیح می دهند، حتی برگ های بسیار جوانی که هنوز باز نشده اند. درختانی که در معرض نور شدید قرار دارند کمتر مورد حمله قرار می گیرند.

عوارض خشک شدن خوشه خرما

اثر خشک شدن خوشه خرما در نخلستان های غرب استان دیده می شود. پژمردگی و پژمردگی دسته خرما عارضه ای است که در آن میوه ها در عرض 3-2 روز سریع و ناگهانی پژمرده می شوند و در عرض 2-1 هفته همه خشک می شوند.

کشاورزان هرمزگانی با مشکل/بیماری در کمین درختان خرما مواجه هستند

در این حالت لکه های قهوه ای در امتداد محور اصلی دسته ها در محل اتصال به درخت و سوختن دسته ها مشاهده می شود. در برخی از انواع مانند مضافت ها، راه راه پهن است نکروزه محور اصلی خوشه ها در سطح بالایی و گاهی در سطح پایینی دیده می شود.

لکه های برگ خرما در هرمزگان

لکه خرما در استان هرمزگان یکی از شایع ترین بیماری های این محصول است. در طول سال ها لکه هایی روی برگ ها وجود دارد سلام خرما به عنوان یکی از بیماری های مهم و شایع این محصول در بسیاری از مناطق خرماکاری استان هرمزگان شناخته می شود. از علائم بیماری لکه برگی در خرما می توان به ایجاد لکه هایی به طول یک میلی متر تا چند سانتی متر روی برگ ها اشاره کرد. میزبان که توسط رگها محدود شده اند.

شیوع بیماری «تب سیاه» در مناطق جنوبی کشور

شیوع بیماری «سیاه سوختگی» در نخلستان ها و اقتصاد هرمزگان افزایش یافته است درختان نخل در معرض خطر جدی قرار گرفته است. در ایران این بیماری از استان های کرمان، فارس، هرمزگان و بوشهر گزارش شده است. طی یک سال گذشته شیوع بیماری سیاهک در مناطق مختلف خرماکاری استان هرمزگان مشاهده شده است.

به گزارش مهر، در کنار توجه ویژه دولت و مسئولان به تولید خرما و ایجاد شرایط مناسب برای افزایش صادرات این محصول به کشورهای اروپایی و آسیایی، باید در حوزه مبارزه با آفات باشد. می بینم و توجه ویژه ای به بیماران داشت درختان نخل هرمزگانی به دلیل عدم تحقق محصولات و آفات متحمل خسارات متعددی شد می بینم نباش



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)