وابستگی شدید آمریکایی ها به کالاهای خارجی

آمارها حاکی از آن است که با کاهش صادرات، کسری تجاری آمریکا در حال افزایش است.

به گزارش شاخص صادرات به نقل از راشاتودی؛ برآوردهای آماری سازمان آمار آمریکا نشان می‌دهد که کسری تجاری ایالات متحده برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ از مرز یک تریلیون دلار گذشته است. در سال گذشته، این رقم از ۸۹۳.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به رقم بی سابقه ۱.۰۸ تریلیون دلار رسید که در نوع خود یک رکورد بالا و بی سابقه بوده است.

تجارت آمریکا تنها در ماه دسامبر با جهش ۳ درصدی به ۱۰۱ میلیارد دلار رسید که بزرگترین افزایش ماهانه تا به امروز است. تحلیلگران دلیل این وضعیت را با تغییر تمرکز مصرف کننده از تولید داخل آمریکا به واردات انواع محصولات غیر ساخت آمریکا مانند اسباب بازی‌ها، گوشی‌های هوشمند و لوازم خانگی می‌دانند.

روبیلا فاروقی، اقتصاددان ارشد آمریکایی گفت: «تقاضای بالا و تغییر ترجیحات مصرف‌کننده در طول همه‌گیری به کالاهای خارچی منجر به افزایش واردات آمریکا شد به طوری که واردات این کشور همچنان از صادرات پیشی می‌گیرد و به بالاترین سطح تاریخ کسری کمک می‌کند.»

تحلیلگران می‌افزایند در حالی که ایالات متحده پس از بحران ناشی از همه‌گیری کووید -۱۹ بهبود اقتصادی سریعی را تجربه کرد به همین دلیل این امر شهروندان را قادر ساخت تا هزینه‌های خود را برای کالاها افزایش دهند.

بسیاری از کشورهای دیگر برای دست یافتن به بهبود اقتصادی ناکام ماندند ولی آمریکا این حالت را تجربه نکرد؛ به بیان ساده‌تر، آمریکایی‌ها می‌توانستند بیشتر کالاهای غیرساخته آمریکایی بخرند، و این همان کاری است که انجام دادند.

کارشناسان می‌گویند که کسری بودجه ممکن است زمانی که بهبودی جهانی به پایان برسد کاهش یابد، اما با توجه به اینکه سویه جدید کرونای اومیکرون ممکن است مدتی طول بکشد.

ماهیر رشید از آکسفورد اکونومیکس به دیده بان بازار گفت: «سویه اومیکرون تهدیدی برای کسری حتی گسترده‌تر است زیرا نگرانی‌های ویروس بر رشد جهانی و گردشگری تأثیر می‌گذارد و فشار نزولی بر صادرات ایالات متحده وارد می‌کند، در حالی که تقاضای کالاهای داخلی قوی می‌ماند.

انتظار می‌رود در هفته آینده، زمانی که گزارش کامل ماه دسامبر در مورد تراز تجاری ایالات متحده منتشر شود، اعداد دقیق‌تری در مورد کسری تجاری ارائه شود.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)