میلیونها تُن محصول و دریغ از یک واگن یخچال دار/زیرساخت مشکل دارد
گرگان- نبود زیرساخت های ریلی مناسب مانند واگن یخچالی، حذف محصولات دامی و شیلاتی گلستان از بستر راه آهن را غیرممکن کرده است، چالشی که در صورت اجازه، زمینه افزایش ارز را فراهم می کند.
خبرگزاری مهر ، گروه استان ها – اعظم محبی: گلستان به دلیل ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی یکی از مراکز اصلی تولید محصولات کشاورزی در زمینه کشاورزی، باغداری، شیلات و دام و طیور به شمار می رود. بر اساس آخرین آمار جهاد کشاورزی سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات در این استان تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز استان و برخی استان های همجوار، امکان صادرات این محصول را نیز دارد.
پتانسیل و پتانسیل های نوظهور گلستان در سال های اخیر صادرات استان را افزایش داده است، اما صادرات به بسیاری از این حوزه ها از جمله شیلات و آبزی پروری، میگو، باغی و گوشت قرمز و فرآورده های طیور نیازمند زیرساخت های ویژه ای مانند یخچال و واگن های یخچال دار است. صادرات
علیرغم اینکه برخی از این محصولات با تریلرهای یخچال دار حمل می شود، به دلیل نبود واگن یخچال دار، کشور و گلستان نتوانسته اند از ظرفیت راه آهن اینچه ترکمنستان برای صادرات مواد غذایی فاسدشدنی استفاده کنند.
حجم زیاد تولید و آماده بودن بستر راه آهن و هزینه کم حمل و نقل کالا از طریق ریل، فرصت بسیار خوبی را برای گلستان فراهم کرد تا با تهیه و استفاده از واگن های یخچال دار صادراتی ارزان و مطمئن به کشورهای CIS داشته باشد.
یکی از موضوعاتی که در حال حاضر چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، خرید یا تحویل واگن های یخچال دار است که می تواند بسیاری از مشکلات استان را در حوزه کشاورزی حل کند. نمونه بارز آن تولید سیب زمینی در گلستان است که هر ساله مانند سال گذشته بخشی از تولیدات استان هدر می رود یا تبدیل به خوراک دام می شود و اگر امکان استفاده از واگن های یخچال دار وجود داشت، امکان صادرات و مبادله ارز وجود داشت. امن شد و دسترسی کشاورزان برای چندین ماه از بین نرفت.
با همه این مسائل، مدیران، تجار و فعالان اقتصادی گلستان باید برای رفع بخشی از مشکلات موجود در حوزه صادرات ریلی آستین تلاش کنند.
واگن های یخچال دار باید به گلستان صادر شود
در همین رابطه یکی از تولیدکنندگان سیب زمینی گلستانی به شاخص صادرات گفت: سالانه صدها تن سیب زمینی تولید شده در گلستان فاسد یا توسط دام خورده می شود.
محمدرضا مقصودلو افزود: در حال حاضر کارخانه صنایع تبدیلی سیب زمینی مانند چیپس در گلستان نداریم، باید محصول را به استان های دیگر یا خارج از کشور صادر کنیم اما امکانات حمل و نقل و زیرساخت ها برای این منظور فراهم نیست.
خط راه آهن به تنهایی برای افزایش صادرات کافی نیست، بلکه باید زیرساخت های آن نیز فراهم شود وی ادامه داد: سیب زمینی محصولی است که در هوای گرم فاسد می شود و باید به محیط سرد مانند تریلر یا واگن یخچال منتقل شود.
مقصودلو گفت: گرانی حمل سیب زمینی با تریلر یخچالی، حمل و نقل از این طریق را غیراقتصادی می کند و در صورت امکان حمل این محصول با واگن های یخچال دار، بسیاری از مشکلات برطرف می شود.
وی افزود: هزینه حمل و نقل کالا از طریق ریل ارزان است و تعاونی های بومی و محلی تا زمانی که این زیرساخت ها و امکانات وجود نداشته باشد می توانند محصولات خود را از این طریق انتقال دهند.
مقصودلو ایجاد سردخانه های بزرگ برای نگهداری محصولات کشاورزی و زیرساخت های صادراتی را یکی از خواسته های کشاورزان از دولت جدید دانست.
ایجاد زیرساخت های ریلی منجر به توسعه صادرات می شود
نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان در خصوص صادرات راه آهن و لزوم تامین واگن های یخچال دار به شاخص صادرات گفت: و ترانزیت زمینی با تریلی و کامیون.
امیر یوسفی گفت: زمانی که امکانات و زیرساخت های ریلی برای بازار داخلی و خارجی وجود داشته باشد هزینه ها کاهش می یابد.
یوسفی ادامه داد: خط راه آهن و گمرک اینچه و خط ارتباطی که کالا را به چین، آسیای میانه و روسیه حمل می کند می تواند در صادرات کالا و کاهش هزینه ها موثر باشد، اما باید واگن های مجهز و استاندارد داشته باشیم. شرایط را برای انبارداری فراهم کنیم. کالا تا رسیدن به مقصد
وی ادامه داد: برخی محصولات فاسدشدنی با واگن های یخچال دار حمل می شود و راه آهن ما از این نظر وضعیت خوبی ندارد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: برخی از کالاها و محصولات مانند سبزی و صیفی جات و برخی اقلام منجمد را نمی توان با واگن های معمولی صادر کرد و باید اطمینان حاصل کنیم که با تجهیزات مدرن بتوان آنها را صادر کرد.
وی ادامه داد: خط راه آهن به تنهایی برای افزایش صادرات کافی نیست و باید انبارها، سوله ها، تخلیه و بارگیری و تجهیزات مکانیزه راه اندازی شود تا روند بارگیری تسریع شود.
ما یک شرکت پیشرو قوی نداریم
رئیس گرگان در این خصوص در گفتگو با شاخص صادرات گفت: در زمینه واگن های یخچال دار و کانتینرهای قابل نصب روی تریلر مشکلات و چالش هایی در کشور و گلستان وجود دارد و کشتیرانی قوی نداریم. صادرات
علی محمد چوپانی افزود: از سوی دیگر مسیر منظمی از کشور به کشورهای اوراسیا و برگشت نداریم که مشخص شود در روزهای خاصی یک محموله کانتینری با ظرفیت مشخص خودرو به سمت کشورهای مقصد حرکت کند، بنابراین شرکت ها استقبال نمی کنند زیرا قیمت کانتینر برای آنها گران خواهد بود.
وی گفت: اگر مسیر منظمی داشته باشیم و هفته ای دو بار واگن های یخچال دار را به کشورهایی مانند ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس، روسیه و … جابجا کنیم، تجار به این ظرفیت پی خواهند برد و برای شرکت حمل و نقل کالا توجیه اقتصادی دارد. از یک سو و حمل کانتینرهای خالی از سوی دیگر که در این صورت هزینه شرکت کاهش می یابد.
چوپانی گفت: در این اقدام زیرساختی ضعیف هستیم و باید برای آن چاره اندیشی کرد.
امکان صادرات ریل با واگن یخچال دار
برای اینکه بدانیم زیرساخت های ریلی برای صادرات چه امکاناتی دارد، با محسن اعتماد مدیرکل راه آهن شمال شرق گفت وگو کردیم که در این خصوص به شاخص صادرات گفت: خواستار میدان نبودند.
وی افزود: از نظر هزینه حمل کالا در واگن یخچالی هیچ تفاوتی با واگن معمولی ندارد و برای آن تعرفه های مشخصی در نظر گرفته شده است.
اعتماد گفت: در حال حاضر زیرساخت های لازم مانند سردخانه در مرز ایجاد نشده است اما در صورت وجود نامزد امکان ایجاد این زیرساخت وجود دارد.
وی با بیان اینکه خط گسترده ای از واگن های یخچال دار از ابتدای سال در اینچه برون راه اندازی شده است، گفت: می توان از زیرساخت ها برای صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی استفاده کرد.
به گزارش شاخص صادرات، اگر می خواهیم به رشد 8.1 درصدی اقتصاد گلستان دست پیدا کنیم باید از همه فرصت ها استفاده کنیم و برای استفاده از همه امکانات و ظرفیت ها به فکر راه حل های جدید باشیم که یکی از مهم ترین آنها ایجاد حمل و نقل ریلی است. زیرساخت