رفع تعهد ارزی صادرکنندگان محصولات ایرانی به افغانستان

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان از اعطای تسهیلات جدید برای انجام تعهدات ارزی صادرکنندگان ایرانی محصولات به افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا وسیمامحمدمهدی یوانمرد کسب گفت: یکی از دغدغه های همیشگی صادرکنندگان محصولات ایرانی به افغانستان بحث تسویه تکلیف ارزی است و با هماهنگی بانک مرکزی تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده که از روز یکشنبه اجرایی می شود. ، 23 بهمن ماه جاری.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع قطعا موجب رضایت صادرکنندگان و رفع مشکلات بازگشت ارز به کشور خواهد شد.

جوانمرد کسب همچنین بیان کرد: البته با تصمیماتی که در خصوص نرخ ارز برای صادرکنندگان به ریال اندیشیده شده، سود تجار را به همراه خواهد داشت. کشور خواهد شد بود.

با توجه به او؛ به منظور تسهیل تجارت و ترتیب حواله بین دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان و همچنین ایجاد بستر مناسب برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به افغانستان در چرخه اقتصادی کشور و تسهیل در تسویه حساب. تعهدات ارزی صادرکنندگان طبق ترتیبات با انجام دادن مقرر شد از این پس صادرکنندگان به افغانستان در بانک صادرات ایران حساب ارزی و ریالی باز کرده و ارز حاصل از صادرات خود را به حساب ارزی خود دریافت کنند و سپس ارز را برای تسویه بدهی ارزی به بانک بفروشند.

وی همچنین گفت: بر این اساس بانک صادرات به نمایندگی از بانک مرکزی اقدام به خرید ارز از صادرکنندگان با نرخ توافقی و در چارچوب قوانین و مقررات بانک مرکزی می کند.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: نرخ توافقی ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بر اساس نرخ بازار طلا و ارز تعیین می شود و از همه لحاظ به نفع صادرکننده خواهد بود. بدون شک این اقدام باعث تسهیل تجارت و ترتیب حواله بین دو کشور خواهد شد.

جوانمرد کسب تاکید کرد: البته با دستور نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان جناب آقای کاظمی کومی برای ایجاد اطمینان، اعتماد به تصمیمات ارزی و آرامش خاطر برای صادرکنندگان و توسعه تجارت بین دو طرف تلاش های جدیدی برای این نمایندگی با همکاری صادرکنندگان، بانک مرکزی و صرافی ها در دستور کار قرار گرفته است.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)