رشد ۷۹ درصدی صادرات به ترکمنستان در دولت سیزدهم

سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از یک میلیون و 140 هزار تن کالا به ارزش 300 میلیون دلار بین ایران و ترکمنستان مبادله شده که با رشد 79.4 درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در آستانه سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران گفت: تا پایان اردیبهشت ماه امسال یک میلیون و ۱۴ هزار و ۴۷۴ تن کالا به ارزش ۲۹۹ میلیون تن. 728 هزار و 535 دلار که نسبت به مدت مشابه در دولت دوازدهم با 22.4 درصد افزایش وزن و 79.4 درصد از نظر ارزش کالاهای معامله شده همراه بوده است.

وی افزود: سهم صادرات ایران از این میزان تجارت بدون نفت 987 هزار و 755 تن به ارزش 276 میلیون و 637 هزار دلار است که نسبت به مدت مشابه (از اوایل شهریور 1399 تا اواخر اردیبهشت 1400) 16 درصد افزایش داشته است. وزن و 89 درصد از نظر ارزش.

لطیفی در خصوص سهم واردات از ترکمنستان خاطرنشان کرد: واردات 9 ماهه کشور از ترکمنستان 35 هزار و 719 تن کالا به ارزش 23 هزار و 91 هزار و 486 دلار است که با وجود کاهش 38 درصدی از نظر وزنی 14 درصد افزایش داشته است.

با توجه به مهم ترین اقلام صادراتی به ترکمنستان: لبنیات، محصولات باغی و کشاورزی، سبزیجات و گیاهان دارویی، خشکبار، مواد غذایی، آب میوه، شیرینی و شکلات، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، مواد شوینده و محصولات بهداشتی و زیبایی، روغن های صنعتی، قیر. ، مواد شیمیایی، فرآورده های نفتی، پتروشیمی، اسانس ها، کفپوش ها، آهن آلات، محصولات صنعتی، لوازم خانگی، ظروف، ظروف آشپزخانه، پوشاک، کیف و کفش، کاغذ، پارچه، نخ، لوازم الکترونیکی، صنایع دستی، لوازم التحریر و اسباب بازی. مهمترین کالاهای صادراتی ایران به ترکمنستان در 9 ماه گذشته

لطیفی در خصوص عمده کالاهای وارداتی از ترکمنستان گفت: در 9 ماه گذشته پارچه، پنبه، پشم، نخ، حبوبات، کنجد، مواد معدنی، تسمه و اجزا و قطعات صنعتی از ترکمنستان وارد شده است.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)