تلاش برای رفع مشکلات صادرات در موسیقی/ اعلام جزییات نمایشگاه دوم


یکی از مدیران دومین نمایشگاه صنعت موسیقی با گزارش برخی از جزئیات این رویداد از تلاش چند اتحادیه برای رفع مشکلات صادراتی در حوزه موسیقی خبر داد.

به گزارش شاخص صادرات ، محمد یونسی از برگزارکنندگان دومین نمایشگاه صنعت موسیقی و عضو هیئت مدیره و خزانه دار انجمن صنفی صنفی صدا و تصویر، تلفن همراه و لوازم جانبی و آلات موسیقی تهران در آستانه برگزاری این نمایشگاه گفت: صنعت دومین نمایشگاه صنعت موسیقی: نزدیک به 700 واحد صنفی فعال در زمینه فروشندگان و سازندگان آلات موسیقی در سراسر تهران داریم. بر اساس برنامه هفتم توسعه که تلاش می‌شود فرصت‌های صادراتی برای تولیدکنندگان فراهم شود، سعی کردیم نمایشگاه صنعت موسیقی را به عنوان یک فرصت صادراتی تبدیل کنیم و تولیدکنندگان در این نمایشگاه با توجه به سهم تولیدکنندگان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. در صنف ما این دومین بار پس از انقلاب است که مجوز این نمایشگاه صادر می شود. نحوه حضور تولیدکنندگان نیز در این رویداد فرصت بسیار خوبی برای همه آنها است تا هم افزایی خوبی بین فعالان حوزه های مختلف و همچنین شرکت کنندگان در این نمایشگاه داشته باشند.

یونسی درباره چالش های موجود در عرصه ساخت آلات موسیقی گفت: مشکلات زیادی وجود دارد چرا که این رشته از اول انقلاب همواره مورد غفلت بوده است. یکی از این مشکلات صدور مجوز واردات برای واردکنندگان است که اخذ آن بسیار سخت است. ضمن اینکه تا به امروز هیچ ارزی برای آنها وجود نداشته است. از طرفی با توجه به اینکه سال هاست فعالان این عرصه مورد غفلت قرار گرفته اند، متاسفانه هم افزایی لازم بین فعالان صورت نگرفته است. به هر حال بهبود وضعیت در این حوزه کار دشواری است اما تلاش می کنیم تا هم افزایی لازم را ایجاد کرده و این حوزه را فعال کنیم تا اعضا بتوانند فعالیت صنفی جدی و پویاتری داشته باشند. در این چارچوب با بسیاری از مدارسی که در این زمینه فعالیت می کنند رایزنی کرده ایم و از آنجایی که مدارس ارتباط مستقیمی با موضوع فروش دارند، خوشبختانه شاهد حضور پویا و فعال آنها در این نمایشگاه هستیم. اتفاقی که می تواند گامی بلند در جهت ایجاد هم افزایی لازم بین اعضای این صنف باشد.

این فعال صنفی در ادامه با تاکید بر نقش اتحادیه ها در رفع مشکلات موجود تصریح کرد: قطعا فعالیت های صنفی راهگشاست. برای واردات یک سری ابزار نامه نگاری کرده ایم تا بتوانیم فعالان حوزه را در تخصیص ارز برای واردات این ابزارهای مورد نظر کمک کنیم. یک سری ممنوعیت ها وجود دارد که با مکاتبات لازم سعی در رفع آنها داریم. از دیگر اقدامات انجام شده می توان به برگزاری جلساتی برای تحلیل مشکلات این حوزه اشاره کرد. ایجاد فرصت برای صادرات فعالان این حوزه به کشورهایی که از نظر فرهنگی با ما در ارتباط هستند از دیگر اقداماتی است که اتحادیه برای بهبود وضعیت موجود و رفع مشکلات انجام داده است. در تولید برخی از ابزارآلات پیشرفت چشمگیری داشته ایم و می توان گفت که تولید کننده پیشرو در منطقه هستیم به همین دلیل می توانیم آنچه را که در زمینه صادرات برای گفتن داریم بگوییم و به همین دلیل هستیم. سعی در رفع موانع در این زمینه داشته باشید تا بتوانید از این فرصت بزرگ اقتصادی بهره مند شوید. آن را از دست ندهید.

یونسی درباره واردات آلات موسیقی نیز اظهار کرد: متأسفانه از آنجایی که واردات برخی از آلات موسیقی تا به امروز ممنوع است و بسیاری از آلات موسیقی به صورت غیرقانونی وارد کشور می شود، آمار دقیقی از میزان واردات نداریم، اما اخیرا اقدامات خوبی انجام شده است. برای قانونی شدن این روند اتخاذ شده است، اما هنوز آمار دقیقی وجود ندارد. نکته مهم این است که رفع موانع قانونی و واردات از مجاری قانونی، جدا از اینکه آمار دقیقی به ما می دهد، به حذف قاچاق کمک می کند زیرا سازوکار تعریف شده ایجاد می شود. در صنعت موسیقی هنوز در ابتدای راه هستیم و مشکلات و موانع زیادی وجود دارد، برخی موانع برداشته شده و به سمت ایجاد مکانیزم مناسب و هموارسازی مسیر حرکت می کنیم.

وی همچنین با اشاره به سایر اقدامات انجام شده برای برگزاری نمایشگاه صنعت موسیقی گفت: رایزنی های فرهنگی از کشورهای مختلف به این نمایشگاه دعوت شده اند و حضور این افراد به باز شدن امکان ورود به بازار این کشورها برای کشورمان کمک می کند. آیا می توان گفت که این فرصت بسیار خوبی برای فعالان این عرصه است.

یونسی در پایان گفت: از فعالان این حوزه دعوت می کنیم در این نمایشگاه شرکت کنند. صدا در محصولات مختلف حائز اهمیت است، حتی سازندگان مطرح تلویزیون نیز در ایجاد کیفیت مناسب محصولات خود با هم رقابت می کنند و این مورد مربوط به تولیدکنندگانی است که در زمینه صدا فعالیت می کنند. همچنین از تامین کنندگان و تولیدکنندگان صدا برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کردیم. از آنجایی که اتحاد ما مربوط به صدا و تصویر است، سعی کردیم علاوه بر سازندگان آلات و تجهیزات موسیقی، سازندگان دستگاه های صوتی را نیز در این رویداد قرار دهیم و به طور کلی از حضور فعالان صوتی در این نمایشگاه بهره مند می شویم. قطعا دوره های بعدی نمایشگاه با آسیب شناسی های پیش آمده و تجربیات به دست آمده بهتر از دوره های قبلی خواهد بود و روند افزایشی خواهیم داشت.

دومین نمایشگاه صنعت موسیقی از 8 آبان لغایت 11 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های برج میلاد تهران برگزار می شود.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)