ایجاد تنوع گونه‌ای راهگشای صادرات آبزیان خوزستان است

اهواز – مدیر اداره شیلات شهرستان قارون تنوع گونه ای را به عنوان راهکاری برای توسعه صادرات موفق آبزیان خوزستان پیشنهاد کرد و گفت: بازارهای هدف ظرفیت واردات محدودی دارند.

امیر اسدی در گفتگو با شاخص صادرات افزود: در اکثر شهرهای استان خوزستان به ویژه شوشتر، دزفول، کارون، خرمشهر، آبادان و شوش ظرفیت تولید ماهی گرمسیری، میگو و ماهی دریایی وجود دارد.

وی ادامه داد: در استان خوزستان در سال 1400 مساحت آبزی پروری مطلوب 16 هزار هکتار بوده است که پیش بینی می شود با توجه به وقوع خشکسالی میزان تولید آبزیان در سال جاری حدود 87 هزار تن و بیش از 16 هزار نفر این میزان باشد. سال آنها در این زمینه فعالیت می کنند.

اسدی اکثر ماهیان گرمسیری استخرهای پرورش خوزستان را کپور معمولی تشکیل می دهد. گیاهخوار، بزرگ سر و امورماهی محلی بنی و شربت وی خاطرنشان کرد و ادامه داد: دو گونه کپور هندی نیز تولید می شود و هنوز به چرخه پرورشی در استان اضافه نشده است.

مدیر اداره شیلات شهرستان قارون با اشاره به وضعیت صادرات آبزیان گفت: بیشترین صادرات آبزیان خوزستان به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، ترکیه، روسیه، کویت و چین است و در این راستا قوانین و چارچوب ها تعریف شده و با توجه به مشکلاتی که تولید در سال های اخیر در آن سوی مرز کردستان با آن مواجه بوده است، تقریباً یک سال مرز شلمچه واقع در خرمشهر تعویض شد.

اسدی تصریح کرد: صادرات آبزی پروری استان 21 هزار و 200 تن است که 17 هزار تن ماهی گرمسیری عمدتا به عراق صادر می شود و ارز بیاور 150 میلیون دلار در سال درآمد دارد.

وی بیان کرد: کشور عراق یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی صید است اما با توجه به ایجاد محدودیت های موقت در این کشور و سردرگمی تولیدکنندگان باید بازارهای هدف بیشتری برای عبور از این شرایط شناسایی شود.

مدیر اداره شیلات شهرستان قارون ایجاد تنوع گونه ای را راهکاری برای توسعه صادرات موفق آبزیان از خوزستان پیشنهاد کرد و گفت: در حال حاضر استان خوزستان بیش از 85 هزار تن آبزیان پرورشی تولید می کند و از سوی دیگر. بازارهای هدف ظرفیت واردات محدودی دارند و زمانی که فقط کپور و ماهی تولید می شود امور اگر توجه شود بدون شک مشکلات این حوزه بیشتر خواهد شد.

اسدی با تاکید بر تقویت و گسترش بازارهای داخلی برای افزایش مصرف سرانه گفت: با توجه به ظرفیت های فراوان شیلات و جمعیت فعلی کشور، این موضوع نقش مهمی ایفا می کند.

او، تولیدات گرایش به دریا این امر را یکی از اهداف و سیاست های شیلات خوزستان عنوان کرد و تصریح کرد: تولید ماهیان دریایی مورد استقبال کشورهای دیگر و برای توسعه این برنامه است. کوچک سلام چه خوب است که تولیدات دریایی و صادرات آبزیان افزایش یافته است.

مدیر اداره شیلات شهرستان کارون در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر محدودیتی برای صدور پروانه تولید وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر مجوز جدیدی برای پرورش ماهی آب شیرین صادر نمی شود و با توجه به اینکه در هکتار بین پنج تا 6 تن تولید داریم و با استفاده از روش های نوین آبزی پروری، افزایش تراکم در واحد سطح، بهبود عملکرد می باشد. ایمان داشتن این میزان تولید باید به 20 تن افزایش یابد که علاوه بر استفاده بهینه از منابع آبی، صرفه جویی اقتصادی نیز به همراه خواهد داشت.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)