احصا توانمندیهای تولیدی و صادراتی استان زنجان
زنجان- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: توانمندی های تولیدی و صادراتی استان برای معرفی آنها به بازارهای هدف صادراتی و تعیین ظرفیت صادراتی محصولات استان محاسبه شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجید گلشنی در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اظهار داشت: توان تولید و صادرات استان با تقسیم بازارهای هدف و با در نظر گرفتن نیازهای وارداتی بازارهای بین المللی محاسبه شد که در راستای سیاست های کلان زیست محیطی و بخشی و با شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت ها و تهدیدهای زیست محیطی، راهکارهای مناسب برای توسعه صادرات استان، گسترش بازارهای هدف صادراتی و توسعه سبد محصولات صادراتی استان ارائه می شود. استان با توجه به امکانات محقق می شود.
وی افزود: از مهر 1402 تدوین توانمندی های تولیدی و صادراتی استان به منظور شناسایی و ارائه توانمندی های تولیدی استان با مزیت صادراتی در بازارهای بین المللی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی، تنوع بخشی به سبد محصولات صادراتی. و گسترش کشورهای هدف صادراتی استان در اداره کل استان آغاز شد
گلشنی یادآور شد: با نگاهی به واحدهای دارای پروانه بهره برداری و طرح های توسعه استان و ظرفیت صادراتی فرصت های تولید صادراتی استان در 11 گروه کالایی تحت عنوان صنایع معدنی، صنایع فلزی، صنایع نساجی و خمیر، برق. و الکترونیک، صنایع غذایی – غذایی و کشاورزی، صنایع شیمیایی، تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و فرش و خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان شمارش شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: طی این فرآیند ضمن بررسی نیازهای وارداتی کشورهای هدف به ویژه کشورهای همسایه با استفاده از اطلاعات مرکز تجارت بین الملل و سازمان تجارت جهانی و مقایسه این الزامات با توجه به فرصت های تولید صادراتی و پتانسیل صادراتی استان، کشورهای هدف برای هر دسته از کالاها، ارزش واردات هر کشور، ارزش هر تن کالای وارداتی و تعرفه های گمرکی هر کشور جمع آوری شد. و گسترش کشورهای هدف صادراتی محصولات روستایی.
وی افزود: در این راستا به منظور مقایسه بازارهای هدف، کشورهای مقصد صادرات فعلی کالاهای صادراتی استان، ارزش صادرات هر کشور و میانگین ارزش هر تن صادراتی در هر گروه کالایی تهیه شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اهداف اصلی توانمندی های تولیدی و صادراتی استان را دستیابی به اهداف صادراتی، گسترش و تنوع اقلام صادراتی، توسعه بازارهای هدف صادراتی و حفظ بازارهای موجود، ارتقای سطح کیفی عنوان کرد. از تولیدات استان برای رقابتی شدن کالاهای صنعتی و روی آوردن به سمت تولید صادرات محور و معرفی و ایجاد بازار محصولات صنعتی صادراتی استان.
گلشنی با اشاره به لزوم ارائه این فرصت ها به بازرگانان خاطرنشان کرد: در این راستا واحدهای نوپا می توانند وب سایت فرصت های تولیدی صادراتی با قابلیت معرفی محصولات و فرصت های تولید برای صادرات استان و قابلیت فروش آنلاین طراحی کنند. بازارهای داخلی و خارجی مطابق با مقدمه این فرصت ها باید در داخل و خارج از کشور استفاده شود.