اتخاذ تصمیمات دفعی و آنی مدیران در پایتخت صادرات را متزلزل می کند

تهران- استاندار تهران با اشاره به اینکه استانداری برای حمایت از صادر کنندگان آمادگی دارد گفت: اتخاذ تصمیمات دفعی و آنی مدیران در پایتخت صادرات را متزلزل می کند.

به گزارش شاخص صادرات، محسن منصوری ظهر دوشنبه در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار داشت: استان تهران ظرفیت‌های بی نظیری دارد، در این زمینه ۱۷ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند و از طرفی حدود ۷۰ درصد گردش مالی کشور در این استان صورت می‌گیرد و این دو مؤلفه در کنار استقرار صنایع در این استان ظرفیت‌های بی بدیلی را برای توسعه صادرات استان تهران فراهم کرده است.

وی ادامه داد: شرایط خاص کشور را همه می‌دانیم و همه می‌دانند که دولت سیزدهم در چه شرایطی کار را تحویل گرفت و گلایه‌ای هم نداریم با باور به اینکه می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم وارد کارزار شدیم.

استاندار تهران عنوان کرد: امروز این امر ثابت شده که هرچه در فرآیندهای اقتصادی، دولت کمتر دخالت کند، به همان نسبت نتایج بهتری در توسعه و رشد اقتصادی کشور حاصل می‌شود و این تجربه جهانی است.

منصوری سپس گفت: باید در حلقه‌های تولید، تجارت و صادرات به نگاه و سیاستگذاری واحد برسیم، در مقاطعی دولت‌ها سیاست کنترل تورم و در برخی مقاطع دیگر توسعه صادرات و گاهی نیز ایجاد اشتغال را در صادرات مدنظر داشتند، اما اطلاعات دقیق حاکی از این است که در عرصه صادرات باید روی تولید متمرکز باشیم و اگر هزینه تولید را کاهش دهیم موفق عمل کرده ایم.

وی افزود: کشور و استان تهران در منطقه موقعیت کم نظیری از حیث صادرات دارد و اساساً برخی کشورهای همسایه عمدتاً مصرف کننده صرف هستند، اما نتوانستیم از این موقعیت برای افزایش صادرات به این کشورها بهره بگیریم.

استاندار تهران بیان کرد: در برخی مواقع قوانین و بروکراسی زائد اداری دست و پای تولید را بسته است، مثل قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتر استان تهران که اساساً این قانون ضد تولید است.

منصوری خاطرنشان کرد: مهم‌تر از تحریم‌های خارجی تحریم‌های داخلی است و با جدیت دنبال اصلاح قوانین هستیم و معتقدم که تدوین برخی آئین نامه‌ها خیلی از اوقات غیرکارشناسی است.

وی گفت: موضوع دیگر حذف ارز ترجیحی است که طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها تنها ۱۰ درصد این ارز به مصرف کننده نهایی می‌رسد و در واقع یارانه اصلی نصیب تولیدکننده خارجی می‌شود، نه تولید کننده داخلی؛ البته دولت قبل طبق قانون باید این روند را اصلاح می‌کرد.

استاندار تهران تصریح کرد: از موارد دیگر که دستگاه‌های اجرایی باید رعایت کنند اتخاذ وحدت رویه در امر صادرات است و نباید با اتخاذ تصمیمات دفعی و آنی که آفت تصمیم گیری مدیریتی است، صادرات را دچار تزلزل کنیم.

منصوری در ادامه اظهار داشت: گاهی اوقات صادر کننده یا تولیدکننده برای گرفتن یک مجوز باید ۱۵ استعلام از دستگاه‌های اجرایی اخذ کند و اساساً بروکراسی خود را در قالب عقلانیت نشان می‌دهد و انعطاف مدیران در تسریع سهولت کار صادر کنندگان گره گشا است.

وی سپس تاکید کرد: معتقد هستم که گاهی اوقات باید مجوزها بی ارزش شود و مجوز نباید هزینه‌ای برای صادر کننده داشته باشد و اساساً هزینه‌های مربوط به تولید و صادرات را باید کم کنیم و به عنوان استاندار تهران اعلام می‌کنم که به اندازه توان و ظرفیت در استانداری آماده ایم تا موانع پیش روی صادرکنندگان استان را برطرف کنیم.

استاندار تهران ادامه داد: استان تهران ظرفیت‌های زیادی در حوزه اقتصادی دارد و باید برای تردد هیأت‌های مؤثر بین المللی به استان تهران برنامه ریزی کنیم و کاملاً این آمادگی را داریم.

منصوری افزود: در زمانی که دولت با محدودیت‌های زیادی مواجه است کار صادرکنندگان استان تهران به مثابه جهاد در عرصه اقتصادی است و اطمینان می‌دهم که بدنه اجرایی دولت در استان تهران با تمام توان در کنار صادر کنندگان است.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)