خطر از دست رفتن بازارهای صادراتی با ادامه دادن روش‌های قدیمی

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم حرکت از راهبرد جایگزینی واردات به سمت توسعه صادرات گفت: اصرار بر روش های قبلی جز از دست دادن حتی بازارهای موجود ما نمی تواند نتیجه دیگری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست ظرفیت سازی صادرات کالا که در سومین روز از کمپین یک هفته ای با صادرات با عنوان تولید صادرات محور برگزار شد، بر ضرورت گذر از استراتژی جایگزینی واردات به توسعه صادرات تاکید کرد. باشد

دهقان دهنوی گفت: کمپین یک هفته ای با صادرات را ایجاد کردیم تا بتوانیم موضوع صادرات، فرهنگ صادرات و اهمیت آن را به مدت یک هفته در کشور برجسته کنیم، آن را در رسانه ها منتشر کنیم و در این باره گفتگوهای بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: معمولاً بزرگداشت روز ملی صادرات به تجلیل از صادرکنندگان نمونه و چند سخنرانی در حضور آقای رئیس جمهور خلاصه می شود و در مورد جزییات و ابعاد مختلف موضوع صادرات نمی توان زیاد گفت. بنابراین امسال این فرصت به مدت یک هفته فراهم است، هر روز از این هفت روز با عنوانی نامگذاری شده و در آن روز جلساتی با همین موضوع برگزار می شود.

دهنوی با اشاره به اینکه از استراتژی جایگزینی واردات به سمت استراتژی توسعه صادرات رفته ایم، گفت: خوب یادم می آید مثلاً 20 سال پیش در رسانه ها یا میزگردها و جلسات زیادی در مورد اینکه استراتژی ما باید جایگزینی واردات باشد یا توسعه صادرات، برگزار شد. شاید 20 تا 25 سال پیش، مسیر این بود که استراتژی جایگزینی واردات را کنار بگذاریم و به سمت توسعه صادرات برویم.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در چارچوب راهبرد توسعه صادرات به نظر من هنوز به اندازه کافی به این موضوع پرداخته نشده است که در چه مرحله ای باید به فکر صادرات باشیم. آیا باید شرکت های بازرگانی برای یافتن بازارهای جدید برای محصولات مازاد داخلی داشته باشیم یا خیر، آیا باید بازارهای جدید پیدا کنیم و محصولات مناسب برای آنها تولید کنیم؟

وی ادامه داد: شاید پاسخ این سوال بدیهی باشد و همه بگوییم جمله دوم صحیح تر، کارآمدتر و تاثیرگذارتر است; اگر بازارها را رصد کنیم، فرصت ها را شناسایی کرده و محصولات خود را بر اساس آن بازارها و آن نیازها طراحی کنیم و صادرات را افزایش دهیم. اما انجام آن بسیار دشوار است. اینکه بتوانیم در یک بازار جدید جای پایی پیدا کنیم، یک محصول جدید را به بازاری جدید صادر کنیم و در این فضایی که رقابت در جهان بین کشورهای مختلف با استراتژی های صادرات تهاجمی وجود دارد، واقعاً کار ساده ای نیست.

دهنوی با بیان اینکه باید در فرآیندهای تولیدی خود انعطاف پذیرتر، دانش محورتر، برنامه محورتر و با نگاه صادراتی قوی تری عمل کنیم، گفت: در برخی بازارهای صادراتی که اکنون آمار خوبی داریم، وقتی نگاه می کنیم می بینیم محصولاتی که صادر می کنیم، محصولات خوبی نیستند. شاید چون آن بازار نزدیک بود یا سطح درآمد مردم آنجا کمتر بود یا به دلیل مشکلاتی نیازهایی داشتند که زیاد به کیفیت فکر نمی کردند. اما امروزه این شرایط ممکن است وجود داشته باشد نباشاما همچنان اصرار داریم به همان روش قبلی ادامه دهیم. نتیجه این امر می تواند از دست دادن حتی بازارهای موجود ما باشد.

وی با طرح این سوال که آیا تولیدکنندگانی که امروز در کشور ما فعال هستند، تولیدکنندگان بزرگ ما، همه با این رویکرد به بازارهای صادراتی نگاه می کنند؟ آیا تلاش های صادراتی ریشه در مراحل فرآیند و تولید دارد یا خیر؟

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین از ابراهیم شیخ معاون کل صنایع این وزارتخانه قدردانی کرد سکوتبرای همکاری در برگزاری این نشست اظهار داشت: این برنامه به همت مشترک سازمان توسعه تجارت و معاونت صنایع عمومی ریاست جمهوری است. اگر ما در سازمان توسعه تجارت بخواهیم صادرات کشور را توسعه دهیم چاره ای نداریم جز اینکه از حوزه های تولیدی کمک بخواهیم و بگوییم بیایید و در کنار ما باشید. برعکس هم وجود دارد; در بخش تولید، اگر می‌خواهیم تولید رونق داشته باشیم و اشتغال را حفظ کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه به طور مرتب به استراتژی‌های صادراتی، باز کردن بازارهای جدید و حفظ بازارهای موجود فکر کنیم.

دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: این برنامه نمادی از تقویت ارتباط این دو بخش است. بسیاری از اوقات صادرات می تواند پیش درآمد و راهنمای تولید باشد. این بدان معناست که ما نیازی به تولید یک محصول و سپس فعال کردن بخش صادرات خود نداریم. آیا صادرکننده می تواند این سیگنال را به سازنده بدهد که با چه مشخصاتی برای من تولید کنم.



منبع

پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)